Vi har passert 15.500 innbyggere

Første mai var vi 15.510 innbyggere i Vennesla kommune. Første kvartal endte med en god befolkningsvekst.  Fødselstallene er så lave at de gir grunn til bekymring

Tallene betyr at Vennesla har økt folketallet tilstvarende hele Evje og Hornnes befolkning på 3.500 personer siden årtusenskiftet.

Siden nyttår har folketallet altså økt til 15.510 personer. Det gir en kvartalsvekst på 0,37 prosent. Fortsetter trenden ut året, når vi målet i kommuneplanen om vekst på 1,5 prosent i året. Befolkningsvekst er svært viktig for å opprettholde kommuneøkonomien.

Samtidig er kommundirektør Svein Skisland bekymret for fødselstallene. Første kvartal var det bare 31 fødsler i Vennesla kommune.

Hvis trenden med færre fødsler fortsetter ut året, vår vi de laveste fødselstallene på svært mange år, mye lavere enn i fjor som var det “dårligste” året siden 2005. Lave fødselstall betyr også færre barn i skole og barnehage om noen år, noe som igjen kan få følger for driften av disse tjenestene.

For å si det på en litt annen måte: Det hadde vært fint hvis  “privat sektor" samskapte litt ekstra for å få tallene opp.

Befolkningsutviklingen i tall

• Innbyggere 01.01.24:            15.452