Tre møteplasser vekket til live igjen

I oktober var det åpninger både her og der.  på kort tid har Vennesla sentrum fått tre nye møteplasser. Alle tre er takket være driftige innbyggere som har fått ting til på egenhånd og  i samarbeid med kommunen.

En onsdag i oktober var det gjenåpning av Smia klokka 10.30 og klokka 1200 kom flere hundre fra videregående skole, ungdomsskolen og andre innbyggere for å gjenåpne parken ved Herredshuset.

Før det igjen har ildsjeler med Rune Nesland Askekjær i spissen gjenåpnet den gamle og flotte parken i Graslia hvor bautaen i sin tid sto og det var stoppested for toget.

- Alle tre stedene har enten nylig eller for lenge siden vært steder folk kan treffes, samles og ta en prat eller bare slappe av. Nå er de revitalisert. Det er fantastisk moro, sier ordfører Nils Olav Larsen.

Ordfører Nils Olav Larsen klipper snor for åpning av Smia utenfor Kulturhuset i Vennesla sentrum - Klikk for stort bilde

Smia

Smia drives nå som elevbedrift fra Voksenopplæringen fire dager i uka, mens Frivilligsentralen tar over på fredager. Under åpningen onsdag sto TV-aksjonen i fokus. Det var enormt salg av Tikka Masala, vårruller og sveler. I alt kommer det inn rundt 20.000 kroner hvert år.

-Men vi håper jo å skape et treffsted med enkel mat. Ta gjerne med noen og ha et møte eller et uformelt treff. Vi ønsker at Kulturhuset med bibliotek, innbyggertorg og Smia skal være en samlingsplass på tvers – et sted for alle, sa rektor Frøydis Solberg og leder for Frivilligsentralen Hilde Grunnet under åpningen.

Friminutt – parken i sentrum

Samlingsplass for alle skal også «Friminutt» være. Det er navnet på parken foran Herredshuset som er blitt til gjennom aktiv samskaping.

En av initiativtakerne som kom med ideen, er Signe Rysstad. I sin tale under åpningen trakk hun fram verdien av møteplasser – og flere grønne lunger i et sentrum med mye betong. Hun snakket om å leke litt sammen, le litt sammen og ha det fint sammen.

Mange mennesker samlet til åpning av parken foran Herredshuset som har fått navnet Friminutt. - Klikk for stort bilde

Elevene ved Vennesla ungdomsskole har alle bidratt til kunstverkene sammen med kunstner Anna Berthelsen. Elever fra videregående skole har bygget og rigget. En rekke bedrifter har gitt arbeid og ressurser. En rekke eldre har vært med i planleggingen av boccia-bane og park. Til og med turstigruppa er med.

Friminutt skal være den grønne lunga der alle kan treffes.

-Jeg oppfordrer alle til å hilse, ta en prat og ha det hyggelig. Det er noe med å se hverandre med øyekontakt. Vi trenger møteplasser, sier ordfører Larsen.

Parken i Graslia

Den siste møteplassen, parken i Graslia, var i sin tid selve stasplassen i Vennesla. Den sto ferdig tidligere i høst, etter svært aktiv dugnadsinnsats fra få ildsjeler. De fikk ikke bare tillatelse av kommunen til å fikse opp parken på egenhånd. De fikk applaus. Det er helt gull med frivillig innsats. Da får vi gjort ting som ellers er vanskelig å prioritere.

Det var i denne parken bautaen over de falne ble satt opp etter krigen. Her var det stoppested til toget og her sto det gamle Herredshuset i Vennesla. Det er Rune Nesland Askekjær som har fått til den nye parken i Graslia – sammen med bedrifter og ildsjeler.

Bilde av parken ved Graslia - Klikk for stort bilde

- Jeg har hele bygda med meg når jeg sier takk for innsatsen til alle som har bidratt. Det er så uendelig mange som skal ha takk – og dette viser også veg. Det er slik vi må skape sammen når vi utvikler kommunen videre, sier ordfører Larsen.