Sykehuset på Loland er blitt miljøfyrtårn

Blå Kors klinikk Loland driver sykehus og er en av Venneslas største kompetansevirksomheter. Virksomheten har alltid tilbudt et godt miljøfor mange, men nå er den også blitt Miljøfyrtårn.

Daglig leder Jens Røed (t.v.) sammen med ordfører Nils Olav Larsen, prosjektleder Hilde Sletner og driftsleder Tom Kiledal. BlåKors klinikk Loland er blitt Miljøfyrtårn. - Klikk for stort bildeDaglig leder Jens Røed (t.v.) sammen med ordfører Nils Olav Larsen, prosjektleder Hilde Sletner og driftsleder Tom Kiledal. BlåKors klinikk Loland er blitt Miljøfyrtårn.

_ Dette er så stas. Blå Kors på Loland er viktig og et fyrtårn for hele kommunen på mange ulike måter. Vi er stolte av dere. Nå leder dere også an på klima og miljø, sa ordfører Nils Olav Larsen da han på sedvanlig vis inviterte på bløtkake og overrekkelse av diplom onsdag.  Det er tradisjon for alle virksomheter som blir Miljøfyrtårn-sertifisert.

Blå Kors klinikk Loland har rundt 30 pasienter og vel 50 ansatte fordelt på 33 årsverk. Det er en stor virksomhet som i over 70 år har vært en av Venneslas viktigste kompetanse-bedrifter.  Tar man med Øvrebø videregående skole er det over 100 kompetanse-arbeidsplasser på Loland.

Godt miljø på så mange vis

_ Vi sier aldri at det er noe galt med de pasientene som har rusproblemer og som kommer til oss. Men vi spør ofte hva det er som har skjedd i livet deres, sier daglig leder Jens Røed.

Utover 2024 vil  Blå Kors klinikk Loland kjempe om nytt og viktig anbud for å utføre tjenester for Helse Sørøst. Det avgjøres til høsten om pasienter med rus-problemer fortsatt skal få hjelp på Loland.

Et godt miljø har Loland alltid tilbud, men nå skjerpes kravene også til klima og avfall og den mer tradisjonelle delen av miljøkampen.

_ Helse Sørøst krever at vi er miljøsertifisert. Vi trodde dette skulle bli en stor og vanskelig jobb. Det har vært omfattende, men vi ser allerede gode resultater, sier Jens Røed.

Spart strømutgifter

Han kom til ordførerkontoret sammen med driftsleder Tom Kiledal og prosjektleder Hilde Sletner. Uten henne, hadde ikke Miljøfyrtårn-sertifiseringen gått så greit å gjennomføre. Hun har styrt prosjektet, passet på at alt er på plass og hun har fordelt oppgaver og koordinert.

_ Vi er i gang med overgang til el-biler og vi er i gang med ENØK-tiltak.  Vi har jobbet med dette prosjektet over tid. Det er moro å sammenligne 2022 med 2023. Vi ser  reduserte utgifter til både strøm og drivstoff, forteller hun.

Det er ikke så mange virksomheter som kan vise til liknende for fjoråret!

Den største endringen er likevel på avfall-siden. Og dette trodde ledelsen på Loland ville bli mer krevende enn det er blitt.

-Vi har fjernet søppelkasser fra pasientenes rom. Nå er det sorteringsstasjoner i fellesareal. Renholderne får mer å gjøre - og mange rutiner er nye. Men det har gått veldig greit, sier Røed.

Tre store dunker mindre i uka

Kiledal forteller om et kjøkken på Loland som allerede har fokus på matsvinn og  ombruk av rester. Likevel er matavfall ytterligere redusert.

_ Vi merker det veldig på rest-avfallet. Og rest-avfall er dyrt å levere til Avfall Sør. Vi har faktisk levert inn tre 660 liters dunker. Før var de også fulle hver uke, men nå trenger vi ikke så mange som før, sier Kiledal.

Blå Kors klinikk Loland er også i gang med planer for å skifte vinduer der det er effektivt. Overgang til LED-lys er også et stort prosjekt.

_ Det lønner seg å gjøre disse endringene. Miljøfyrtårn er en stor jobb, men viktig, sier Røed.