Sterkere sammen - en viktig plan

Vennesla kommune skal være en god kommune å vokse opp i. Derfor er den nye planen for tverrfaglig samarbeid og tidlig innsats så viktig.

Planen kommer som en følge av omorganiseringsprosjektet i 2021. Ett av målene med det var å se tjenester og tilbud mer i sammenheng - og at ulike enheter ikke jobber isolert, men sammen, inn mot brukere og innbyggere.

Kommunens tjenester skal kjenne hverandre så godt at de kan jobbe koordinert til beste for brukeren. Og særlig viktig er dette overfor barn og unge og forebygging.

Plan for tverrfaglig samarbeid og tidlig innsats for barn, unge og familier 2023-2025 skal bidra til å sikre at barn og unge som trenger hjelp, blir oppdaget tidlig. Og de skal få hjelp, uavhengig av hva utfordringene gjelder og hvor tjenestene er organisert.  Derfor har planen fått navnet “Sterkere sammen”.

-Verdien av universelle tiltak for alle, er noe av det viktigste vi ser i dette arbeidet. Når du løfter alle barn, hjelper du også de som trenger det mest, sier SLT-koordinator Silje Øvrevik, og fortsetter:

For å kunne styrke tidlig innsats og forebyggende arbeid er det vesentlig å ha gode og målrettede tiltak og metoder.  Ikke bare motiverer en slik plan til forsterket innsats, men den gir oss også en viktig oversikt og den istandsetter oss til å koordinere bedre, sier hun.

For eksempel har alle som har vært med på å lage planen, kartlagt alle eksisterende tiltak i kommunen og samlet disse i en egen tiltaksoversikt.

_ Nå kan både innbyggere, politikere og ansatte lese denne oversikten og se hva vi faktisk har av tiltak. Det er ikke alltid at nye tiltak behøves, kanskje har vi dem fra før, bare et annet sted. Tiltaksoversikten blir et viktig verktøy, sier Øvrevik

Planen er vedtatt fram til 2025, men den skal løpende oppdateres og være en levende plan. Den har blitt jobbet med i lengre tid, og ble endelig vedtatt i kommunestyret i januar.

Målgruppen for planen er innbyggere, ansatte og politikere. Vil du vite mer kan du klikke på knappene under:

“Sterkere sammen” (PDF, 500 kB)

Tiltaksoversikten (PDF, 278 kB)