Skal få Bua-ordningen til Vennesla

Sparebanken Sør gir 200.000 kroner. Dermed kan arbeidet med å få utlånsordninga Bua til Vennesla fortsette. Planen er å åpne Bua før vinteren.

Hege Ekberg i Frivilligsentralen, Steinar Larsen i sparebanken og Jorunn Sagen Olsen i kommunen samarbeider om å få Bua-konseptet til Vennesla. Foto: ANDREAS IVELAND, VENNESLA TIDENDE. - Klikk for stort bildeHege Ekberg i Frivilligsentralen, Steinar Larsen i sparebanken og Jorunn Sagen Olsen i kommunen samarbeider om å få Bua-konseptet til Vennesla. Foto: ANDREAS IVELAND, VENNESLA TIDENDE.

_ Bua er et veldig bra konsept som favner veldig mange av våre mål, sier banksjef Steinar Larsen om hvorfor banken støtter prosjektet.

Jobbet siden i fjor

Det var forrige uke Vennesla Tidende fortalte om saken først Siden i fjor har ei gruppe bestående av Vennesla kommune, Idrettsrådet i Vennesla, Sport 1 og Sparebanken Sør jobbet med å få den populære utlånsordningen Bua til Vennesla.

Vennesla bibliotek ha allerede en populær utlånsordning for sports- og friluftsutstyr, men med Bua kan det bli mye mer utstyr som kan lånes gratis ut. Dessuten kan åpningstidene utvides. Bua har også digitale lånesystemer.

Les mer om Bua- konseptet

Mange barn vokser ut av sportsutstyret sitt nesten før de har rukket å bruke det. Ikke minst gjelder det vinterutstyr som langrennski og slalåmski.

Å låne utstyr hos Bua er blitt helt vanlig. Det er både god familieøkonomi og et godt klimatiltak å slippe å kjøpe mer utstyr enn høyst nødvendig.

Fullt i gang over sommeren

_ Pengene vi får fra banken er avgjørende for prosjektet. Vi skal søke om mer midler, men vi kan nå gå i gang for fullt etter sommeren, sier samskapingskoordinator Jorunn Sagen Olsen.

Bemanning i Bua skal frivilligsentralen stå for sammen med ungdomsskoleelever fra Vennesla og Skarpengland. Det er i alle fall tanken. Flere frivillige kan melde seg hvis de ønsker å bidra.

– At flere aktører er med og deler på ansvaret, gjør at vi får en mer bærekraftig drift, sier Hege Ekberg i  Vennesla Frivilligsentral.

Hvor Bua skal komme, er ikke klart. Det vurderes flere lokaler, men målet er å få låneordningen i gang før vinteren som et godt og nytt tilbud til alle innbyggerne i Vennesla, Øvrebø og Hægeland. Bua skal favne alle.