Sammen om Friminutt - bli med!

Parken heter «Friminutt». Kunstprosjektet fikk navnet «Sammen» Mandag var det gjensynsmøte for alle som var med på å utvikle parken i Sentrum.

Samles i Friminutt: Fra venstre: Sigrun Hammen, Hjørdis Lunde Andersen, Anna Berthelsen (bak), Torbjørg Larsen, Jorunn Sagen Olsen, Signe Rysstad, Bess Thormodsæter og Knut Rysstad koser seg ved sjakkbordet. - Klikk for stort bildeSamles i Friminutt: Fra venstre: Sigrun Hammen, Hjørdis Lunde Andersen, Anna Berthelsen (bak), Torbjørg Larsen, Jorunn Sagen Olsen, Signe Rysstad, Bess Thormodsæter og Knut Rysstad koser seg ved sjakkbordet.

_ Veldig moro å møtes igjen. Vi skulle ønske enda flere vil bli med i parken, at flere vil bruke parken. Det er bare å finne på ting. Lag og foreninger eller kommunale aktiviteter. Vi ønsker at folk skal treffes, sier Torbjørg Larsen og Signe Rysstad.

Onsdag møttes skolelever, ungdom, og voksne som var med på å skape parken i fjor. Det ble en livlig og glad stund.

Ideen som vokste

Det var de Rysstad og Larsen som hadde ideen og som møtte opp på ordførerens kontor med klar beskjed for noen år siden. Men det var samskapingskoordinator Jorunn Sagen Olsen som sammen med Bess Thormodsæter og kunster Anna Berthelsen tok ideen videre og som koblet på et kunstprosjekt.

Kunstprosjektet Sammen endte med at ungdom fra videregående skole og alle elevene fra Vennesla ungdomsskole laget daybed og vannspeil og Målet var mestring, tilhørighet og stolthet. Alle tar ansvar for både seg selv og fellesskapet.

Og det har virket. Etter ett år er kunstverkene like fine. Ingenting hærverk, ingen skader.

Del av noe større

Sammen er forresten det tredje «stolthetsprosjektet» ungdom er med på.

Det begynte med «Lekende vitaminer» der 800 barnehagebarn skapte noe helt nytt under pandemien. Prosjektet ble til et flott kunstverk som en del av Paviljongen og scenen foran Herredshuset. 800 barn fra hele kommunen, bandt oss på en måte sammen mens vi ikke fikk lov å være sammen.

Det fortsatte med at vi fikk regionale tilskudd slik at ungdom fra Vennesla kunne forskjønne sykkel- og gangveger i Vennesla. Dermed malte de undergangene i Ålefjærkrysset og ved rundkjøringa i sentrum. Det kommer nytt sånt prosjekt senere i år, finanisert med eksterne midler.

Alt sammen betyr noe. Når ungdom skaper noe som varer, får de stolthet, identitet, men også lyst til å ta vare på, bidra og utvikle. Det skjer noe når man kan si om ti år: «Det der var jeg med på å lage».

Ønsker flere velkommen

Tilbake til parken Friminutt. Frivilligsentralen har finansiert sjakkbord. Vi fikk også eksterne midler til bord for fotballtennis. Bocciabanen med sand ble laget på dugnad og de gamle og tradisjonsrike kommunale benkene er kommet til heder og verdighet.

_ Nå håper vi bare parken blir mer og mer brukt. Turgruppe kan ha pause her. Skoleklasser kan ta nista her. Vi må treffes. Mandag klokka 1200 møtes vi seniorene til kaffe og boccia. Alle de andre dagene er det bare å sette i gang med ting, sier Signe Rysstad og Torbjørg Larsen.