Oransje varsel: fare for mye snø

Deler av Vennesla omfattes av oransje farevarsel fra Meteorologisk institutt. Det er varslet mellom 25 og 35 cm snø fra tirsdag ettermiddag til onsdag ettermiddag.

Vestlige og nordlige deler av kommunen vår får gult varsel, mens østlige deler får oransje varsel. Du kan gå inn på yr.no og søke opp akkurat ditt område.  Vi ligger altså i grenselandet for det oransje varselet, men Vennesla kommune har rutine om å varsle innbyggerne ved oransje varsel.

Det er bare 14 dager siden sist kraftige snøvær. Dette uværet skal ikke være like ille, men det er ventet mye snø og fare for vindkast - og vi må ta forholdsregler.

Sist gang var folk flinke til å hjelpe hverandre og passe på hverandre.  Mange frivillige hjalp innbyggere med snørydding. Kommunen vil ha fokus på å brøyte og rydde de viktigste vegene først - som sist. Vi vil også ha fokus på å holde driften i gang mest mulig normalt og sikre at tjenestene våre går mest mulig normalt. Temperaturen er heldigvis fra minus tre og ned til minus ti. Det betyr at snøen er ganske lett.

Værmeldingen

Fra tirsdag ettermiddag ventes svært mye snø. Størst nedbørintensitet ventes fra natt til onsdag. Onsdag formiddag avtar nedbøren i Agder og om ettermiddagen på Østlandet. I løpet av perioden ventes 25-35 cm snø. I perioder vil sterk vind også kunne gi snøfokk. Varselet gjelder for Ytre strøk av av Agder og Østlandet.

Anbefalinger

• Beskytt sårbare installasjoner og gjenstander som ikke tåler den ventede snømengden
  • Vurder om reisen er nødvendig
  • Beregn mye ekstra tid til transport og kjøring