Omfattende skader i taket på Øvrebøhallen

Øvrebøhallen vil ikke kunne åpne til skolestart. Fukt- og råteskadene i taket er omfattende. Det blir en stor jobb å reparere taket.

Bildet viser de ujevnhetene i taket som ble oppdaget på Øvrebøhallen. - Klikk for stort bildeBildet viser de ujevnhetene i taket som ble oppdaget på Øvrebøhallen

Fremdeles er det for tidlig å si eksakt hvor omfattende skadene er, men i tillegg til fuktskader er det også råte i selve konstruksjonen.

Vennesla kommune jobber med å kartlegge det nøyaktige skadeomfanget på Øvrebøhallen og vi samarbeider med byggfaglig ekspertise om dette.

Siden hallen stod ferdig i 2013 har det blitt gjennomført jevnlige kontroller av takflaten. Taksluker renses og kontrolleres flere ganger i året. Under kontroll den 17. juni 2024 ble det oppdaget et sig på en mindre del av taket.

Kommunens vedlikeholdspersonell slo alarm og enhet for byggforvaltning hyret inn byggfaglig, uavhengig ekspertise. Den 20. Juni ble det gjennomført ny befaring sammen med innleide eksperter.  Befaringen avdekket betydelige og omfattende skader på takkonstruksjonen.

Her åpner vi deler av taket for å se hva som er skjedd. Det påvises da fukt og råt flere steder på taket. - Klikk for stort bildeHer åpner vi deler av taket for å se hva som er skjedd. Det påvises da fukt og råt flere steder på taket.

Fagfolk åpnet taket på ulike steder for å avdekke skadeomfang. Det viste seg å være så omfattende skader at deler av bygget måtte stenges.

Skolen og lag og foreninger som bruker hallen, er informert om at hallen stenges inntil videre og over et lengre tidsrom.  Skolefritidsordningen (SFO) kan fortsette som normalt. Den delen av Øvrebøhallen som SFO bruker, er heldigvis vurdert som sikker.

Det er for tidlig å si hvor lenge hallen må holde stengt, men den blir ikke åpnet til skolestart. Vi må regne med en ganske langvarig stengning, men vil komme tilbake med informasjon om dette så fort vi vet mer eksakt.

Vi jobber selvsagt parallelt med å planlegge en reparasjon, Det er i øyeblikket ikke mulig å si hvor lang tid det vil ta å planlegge, skaffe folk til å gjøre jobben og å utføre selve jobben. Det er snakk om en stor jobb.

Øvrebøhallen er forsikret. Saken berører i utgangspunktet mange parter og det er nødvendig med en grundig prosess om ansvarsforhold. Av hensyn til en ryddig prosess, kan vi ikke informere om noen vurderinger rundt dette nå.