Olto AS er blitt Miljøfyrtårn

Rørleggerbedriften Bademiljø Olto VVS AS er den 24. bedriften i Vennesla som er Miljøfyrtårn-sertifisert. Det ble feiret med bløtkake på ordførerens kontor onsdag.

Morten Omdal i Olto sammen med ordfører Nils Olav Larsen. - Klikk for stort bildeMorten Omdal i Olto sammen med ordfører Nils Olav Larsen. Odd I.R. Uleberg

Passert 40 ansatte

Olto er etter hvert en stor bedrift. Omsetningen passerte over 100 millioner kroner i fjor, og antall ansatte har passert 40. Ikke minst er det stor vekst i underselskapet Olto Varmepumpeservice som i fjor installerte over 150 varmepumper i private hjem.

_ Det er også miljøvennlig. Å spare strøm er viktig, sa daglig leder Morten Omdal i Olto da ordføreren overrakte diplom og skiltet fra Miljøfyrtårn.

Gode rutiner og bevisstgjøring

Omdal sier miljøsertifisering er viktig også konkurransemessig. I kampen om oppdragene blir det mer og mer fokus på miljøvennlig og klimavennlig oppførsel fra bedriftene. Man må følge med i timen også på dette området.

Olto er i gang med å gå over til elbiler. Mye handler også om håndtering av avfall og kjemikalier – for ikke å snakke om gjenbruk.

_ Det er slutt på de tider at man tømte glykol fra kjøleanleggene i sluket. Veldig mye handler om bevisstgjøring og å innarbeide gode rutiner. Det er en jobb å bli miljøsertifisert, men man vender seg til nye rutiner og nye måter å jobbe på, sier han.

Omdal er også opptatt av kvalitet, og sier han råder kundene til å betale litt ekstra for varer og baderom som varer.  Ting som varer i 20 år er mer mijløvennlige – og også mer kostnadseffektive – enn billigløsninger som må skiftes ut etter kort tid.

Kvalitetsstempel

Ordfører Nils Olav Larsen likte det han hørte.

_ Mljøfyrtårn er et kvalitetsstempel. I Den grønne urbane bygda ønsker vi å utvikle oss i stadig mer klimavennlig retning. At næringslivet tar ansvar, er både viktig og bra. Det styrker kommunen at vi har et næringsliv som går i bresjen for viktig utvikling, sa han.

Han ble også glad da Olto snakket om viktigheten av opplæring og å tenke miljø også der. Olto har for tiden sju lærlinger, noe ordføreren takket spesielt for. Det er viktig å utdanne nye, gode håndverkere og slippe til ungdommen.

Olto jobber inn mot privatmarkedet men har også mange faste store industrikunder. Også i industrien er det stort fokus på energiøkonomisering, avfallshåndtering og miljøvennlige løsninger. Morten Omdal mener Miljøfyrtårn vil styrke Oltos posisjon i markedet.

Disse er Miljøfyrtårn

Listen over de øvrige 23 Miljøfyrtårn i Vennesla:

• Hunsfos Autoverksted
  • Vigeland Hovedgård