Noen gode tips til nærferien

Mange av oss er mest hjemme i ferien. Nærferie er både klimavennlig, avslappende og greit for lommeboka.  Her har vi noen tips til deg som ferierer lokalt.

MER INFO HOS VISIT VENNESLA

Tømmerrenna og Setesdalsbanen

Her er jo flere varianter. Du kan ta banen en dag og gå renna en annen. Eller du kan kombinere og ta Setesdalsbanen til Beihølen og gå renna heim igjen.

Husk å få med deg damanlegget på Kringsjå og en god lunsjpause i Speidernes flotte anlegg i Paulen. Du kan også gå avstikker opp på Paulenfjellet. Like innenfor ligger det nedlagte småbruket Slottet. Et annen avstikker er til småbruket Knudane. Flotte steder å se.

Sykkelrute 3

Den går gjennom hele kommunen, men vakrest og lettest er den å sykle i Kile og Gåseflå-området. Langs Kilefjorden er det fantastiske badeplasser og rasteplaser. Den gamle nedlagte jernbanelinja er utrolig flott for en familie på sykkeltur.

Museene

Det er flere å velge mellom. Du velger selv hvor mange du vil besøke. Noen har åpent i helgene. På Øvrebø Prestegård har Øvrebø historielag laget en flott samling.. I Hægeland er ei mølle restaurert. Også her er det flott bygdemuseum. I Vennesla er bygdemuseet og skolemuseet stengt i sommer, men Bommen elvemuseum er åpent hver søndag.

Vigeland hovedgård

Venneslas eneste lystgård – bygget av en svært rik Kristiansand-familie i 1847. De brukte den som sommersted og drev også gårdsbruk. Etter hvert overtok engelske lakselorder. Laksefisket under fossen var en stor attraksjon – og er det ennå. På Løa kan du spise godt og på plenene rundt gården kan du nyte livet. Elva kan være stri, men det er flott å bade ved hovedgården.

Strendene

Sandelandsvannet i Hægeland er nok perla over alle perler når det gjelder strender i Vennesla. Sangeslandsvannet i Øvrebø er også fint. I Vennesla er det badeplasser både her og der i Otra. Badeanlegget ved Venneslaheimen er mye besøkt, det samme er stranda i Nesane og Leifstranda. Der kan du også ta badstu. Badeplassen Sandhallane nedenfor Idrettsplassen er flott. Drivenesvannet er alltid litt  varmere enn elva. Dessuten er det masse tjern og vann på heia – mange med spektakulære fjell du kan hoppe og stupe fra.

Turløypenettet

Ildsjeler har skiltet store deler av turnettet, og Vennesla turstigruppe arrangerer til og med turstafett i sommer.  Det er hundrevis av flotte turer du kan gå i både Vennesla, Øvrebø og Hægeland. Hvis vi skal driste oss til å foreslå to spesielle turer, må det bli turen gjennom flott skogsterreng til Ropstadknuden i Hægeland (derfra kan du se store deler av Agder) og strandstien på begge sider av Venneslafjorden, inkludert sherpastien opp til Kuleberget.

Moseidhytta

Vennesla bygde sin dagsturhytte like ved utkikkspunktet Moseidvarden. Dette stedet kan du komme til både fra Vennesla, Kjåvann, Loland og Stølen. Du kan i grunnen gå inn fra de fleste kantene av Vennesla kommune. Et flott sted å slappe litt av.

En rotur på fjorden

På bilioteket i Kulturhuset kan du låne robåt og ta en koselig tur på fjorden. Du må bare være obs på strømmene. Vi har to robåter til disposjon. Du kan låne helt gratis - også svømmevester. Båtene ligger ved Venneslaheiman

Gågada

En koselig rusletur i Gågada og en handletur i sentrums mange butikker  bør du få med deg. Vennesla har også fått flere nye spisesteder der du virkelig kan nyte tilværelsen.  Du må selvsagt også få med deg Kulturhuset. Et fantastisk bygg.

Hunsøya

En rusletur på øya er en flott opplevelse. Du kan se mye industrihistorie. Også på Hunsøya er det flere spisesteder og butikker, til og med eget bryggeri. Det er helt spesielt å oppleve hvordan gamle fabrikkbygg får nytt liv. Et mer urbant område skal du lete lenge etter.

Buss-safari

En god ide til en ny opplevelse. Ta byssen ti stopp, gå hjem igjen. Du er på kjente trakter, men på veg hjem vil du oppleve stedet på en helt ny måte og se ting du ikke har fått med deg før.

Mikroeventyr

Har du lyst til å gå kommunegrensa. Hvor mange tjern rekker du å bade i på 24 timer? Gvor mange topper rekker du å besøke på en kveld eller ei uke? Fiskekort er viktig. Hvor mange fiskevann rekker du på ett døgn? Bare fantasien setter grenser for lokale mikroeventyr med hele familien.

Kirkene og kirkegårdene

Vennesla fikk ny kirke for to år siden. Den er praktfull. Hele området ved Vennesla kirke og Vennesla gamle kirke er flott. Kirkegården er et stort parkområde der det er verd å ta en rolig tur. Øvrebø kirke er kommunens eldste. Også Hægeland kirke er ei flott eldre kirke. Alle kirkene er verd et besøk.

Vennesla svømmehall

Den er dessverre stengt for vedlikehold i juli, men ellers i året er den mye besøkt. Du kan svømme i varmtvannsbasseng og vanlig 25 meter konkurransebasseng. Boblebad og stupeanlegg. En flott badeopplevelse til en rimelig penge. Svømmehallen i Vennesla er et folkebad for alle.

Juvet bungy

Tør du? På grensa mellom Vennesla og gamle Songdalen kommune ligger Juvet. Her kan du hoppe i strikk. Vi snakker om en av regionens aller tøffeste tristattraksjoner.