Milliongave fra banken til Tømmerrenna

Sparebanken Sør gir 3,4 millioner kroner i støtte til Tømmerrenna. Det vil sikre Vennesla kommunes fremste turistmål i tiår framover.

Banksjef Steinar Larsen, Regionbanksjef Nina Sørensen og ordfører Nils Olav Larsen offentliggjør Sparebanken Sørs gave på 3,4 millioner kroner til Steinsfoss Tømmerrenne. - Klikk for stort bildeBanksjef Steinar Larsen, Regionbanksjef Nina Sørensen og ordfører Nils Olav Larsen offentliggjør Sparebanken Sørs gave på 3,4 millioner kroner til Steinsfoss Tømmerrenne.

_ Jeg er svært imponert over bankens gave. Dette er en stor dag for ikke bare Vennesla kommune, men også alle som er glade i Vennesla og Iveland og hele Sørlandet. En fantastisk god nyhet.

Det sa ordfører Nils Olav Larsen, da han offentliggjorde nyheten sammen med banken foran et godt frammøte av presse og medier mandag formiddag.

Oppe på broa gikk mange forbi mens pressekonferansen varte, fram mange nasjonaliteter:

_ Så gøy å høre om gaven, for det var en stor opplevelse å gå her, sa Verina og Sebastian som hadde kommet hele vegen fra Ravensburg sør i Tyskland.

Mange års budsjett

3,4 millioner kroner tilsvarer nesten seks år med vedlikeholdsbudsjett. Vennesla kommune, Agder fylkeskommune og Iveland kommune bevilger nå årlig 520.000 kroner til renna.

Det var regionbanksjef Nina Sørensen og lokal banksjef Steinar Larsen som representerte banken. Begge la vekt på hvor viktig renna som lokalt og regionalt kulturminne og som reise- og turistmål.

Sebastian og Verina kom helt fra Tyskland for å gå Tømmerrenna - Klikk for stort bildeSebastian og Verina kom helt fra Tyskland for å gå Tømmerrenna

Sikrer på lang sikt

_ Da vi hørte at renna faktisk kan bli stengt hvis ikke det innen rimelig kort tid gjøres større arbeider på broene, snudde vi oss rundt. Vår gave skal gå til den nederste broa. Dermed sikrer vi renna for tiår framover, sa Larsen.

Leder i Stiftelsen Steinsfoss Tømmerenne, Ole Petter Omdal, var selvsagt en glad mann mandag.

_ Renna er trygg å gå i, broene er konstruert for vann og tømmer, men rusten begynner å prege broene. En rapport viser at de må renoveres og oppgraderes etter hvert nå. Bankens gave til den nederste broa et svært viktig bidrag. Helt fantastisk, sa han.

Omdal jobber for tiden mye med å få etablert Tømmerenna som nasjonal tursti på linje med Preikestolen, Trolltunga og slike. Miljødirektoratet har foreløpig gitt én million kroner til å støtte en utredning rundt dette.

200 millioner i jubileumsåret

Sparebanken Sør fyller 200 år i år. I den anledning er bankens gavefond fylt ekstra opp. Det skal gis 200 millioner kroner til ulike formål i Agder, Telemark og Rogaland i løper at jubileumsåret.

Gaven på 3,4 millioner til Tømmerrenna er den største banken har gitt i Vennesla, men den passer midt inn i bankens gavepolicy.

_ Sparebanken Sør er en viktig samfunnsaktør som ønsker å ta ansvar. Gavefondet vårt skal fremme gode lokalsamfunn, det grønne skiftet, natur og friluftsliv, satsinger og prestasjoner, blant annet. Alt stemmer med Tømmerrenna, sa banksjef Larsen.

Fakta om Tømmerrenna

• Sto ferdig i 1957 for å frakte tømmer forbi strykene fra Beihølen til Grovane.. Tømmertransporten opphørte i 1981.
  • I 1984 ble renna vederlagsfritt gitt til Stiftelsen Steinsfoss Tømmerrenne fra e-verket, sammen med et vedlikeholdsfond på 800.000 kroner. (samme sum som riving ville kostet)
  • Steinsfoss Tømmerrenne er en av Nord-Europas lengste i sitt slag. Den er over 4 kilometer lang, har to bruer på 100 og 120 meter og flere tunneler, den lengste over 100 meter.
  • Deler av renna går gjennom naturreservat og gjennom en del av Otra-dalføret med spesiell mektig natur.

Fakta om Sparebanken Sør og Sør-fondet:

• Sør-fondet er en allmennyttig stiftelse opprettet og finansiert av Sparebanken Sør
  • Fondet skal fremme gode lokalsamfunn, det grønne skiftet, natur og friluftsliv, næringsutvikling, utdanning og forskning, mangfold og demokrati, kunst og kultur og støtte satsinger og prestasjoner.
  • Sparebanken Sør er, gjennom Sør-fondet, en betydelig bidragsyter til utvikling av gode lokalsamfunn i regionen.
  • Over 200 millioner er satt av til allmennyttige gaver i 2024