Kikhoste øker i Vennesla - oppdatert info

I tillegg til utbruddet av kikhoste på Moseidmoen skole, er det nå spredte tilfeller av  kikhoste som kommunen følger opp. Det forventes økning av smitten. Derfor understreker vi generelle smittevernråd.

Store deler av landet, inkludert Sørlandet, har sett en økning i forekomst av kikhoste de siste månedene. Det samme rapporteres fra nesten samtlige land i Europa.

Kommuneoverlege Robert Burman minner om rådene fra nasjonale helsemyndigheter:

_ Oppfriskningsvaksine til voksne anbefales hvert tiende år for å friske opp immuniteten. Dette gir beskyttelse mot sykdommen og vil i tillegg redusere smittepress. Særlig nyttig vil det være at foreldre og søsken til nyfødte er beskyttet gjennom vaksinasjon, sier han.

Du kan lese mer om kikhoste på

Kikhoste Helsenorge

FHI - kraftig økning i kikhoste

Håndteres lokalt

Ved Moseidmoen skole ble elever  rammet samtidig før i uka. Foreldre og foresatte har allerede fått informasjon fra skolen om hva skolen og helsetjenesten setter inn av tiltak og hvilke vurderinger som gjøres. Det dreier seg særlig om smittereduserende tiltak og vaksine.

Forholde seg normalt

Alle andre i Vennesla kan forholde seg helt normalt, uten å bekymre seg. Det kan likevel være lurt å friske opp kunnskapen om kikhoste og smittevern.

• Kikhoste smitter ved små dråper som spres for eksempel ved hoste eller nysing. Det er spesielt smittsomt i starten av sykdomsforløpet.
  • God hånd- og hostehygiene kan begrense smittespredning.
  • Husholdninger med spedbarn eller andre sårbare personer bør være forsiktige med å få besøk av personer med luftveissymptomer.

Svært god vaksinedekning

Kikhoste er en sykdom som kan gi alvorlig sykdom hos noen, særlig barn under 2 år. Heldigvis gir kikhostevaksinasjonen god beskyttelse mot alvorlig kikhostesykdom.

Vaksinasjon beskytter svært godt mot alvorlig sykdomsforløp, men gir ikke full beskyttelse mot å få sykdommen. De som er vaksinerte, vil typisk få et mildere forløp.

_  Vennesla har vi svært god oppslutning i barnevaksinasjonsprogrammet hvor over 95 prosent av barna er grunnvaksinert mot kikhoste med tre doser før de fyller ett år, opplyser kommuneoverlege Robert Burman.

Han minner om at alle gravide anbefales å ta vaksinen i uke 24 i svangerskapet.  Vaksinen er gratis. De dette gjelder kan kontakte jordmor eller fastlege.

Kikhoste er en bakteriell luftveissykdom som ofte gir langvarig og anfallsvis kraftig hoste. Typisk forløp er første uken med forkjølelsesliknende symptomer som hoste og rennende nese, før overgang til mer anfallsvis kraftig hoste.