Hvorfor dør elgkalvene på Agder?

Hvorfor er det så mange elgkalver som blir syke og dør på Agder?  Du kan være med på å finne svaret! Meld fra om funn!

Prosjektet har fått navnet Elgkalven Trampe og har som mål å få gjort grundige undersøkelser av elgkalver som blir funnet alvorlig syke og avlivet eller blir funnet nylig døde.

Hvis du kommer over en død elggkalv, ber vi deg kontakte den lokale viltforvaltninga via politiet på telefonnummer 02800.

Det siste tiåret har mange varslet om at antallet elgkalver synker og at de gjenværende elgkalvene er små og i dårlig kondisjon. Sommeren 2023 ble det funnet syke eller døde elgkalver i mange områder - ikke minst her på Agder.

Man har trodd at det kan skyldes overbeite og klimaendringer. I fjor ble 32 kalver undersøkt spesielt. De hadde en ting felles. De var alle smittet av flåttbårne bakterier.  Man trenger å forske og undesøke mer, slik at vi kan finne ordentlig ut hva som skjer med elgbestanden.

Prosjektet Elgkalven Trampe er et samarbeid mellom Veterinærinstituttet,  Norges jeger- og fiskerforbund og en rekke fylkeskommuner og kommuner. Det er etablert et nettverk av feltkontakter i de ulike fylkene, også på Agder.

Når disse blir kontaktet om observerte elgkalver, har de muligheten til å dra ut og undersøke dyret. Om det er fornuftig, vil de kjøre elgkalv-kadaveret inn til Veterinærinstituttet til obduksjon og prøvetaking. De har også mulighet til å selv gjøre undersøkelser og ta ut prøver.

Forhåpentligvis vil prosjektet bidra til å finne svar på de mange spørsmålene fagfolk og andre i øyeblikket har om elgkalvene og deres helse.