Hindre ulykker - trim hekken

Det er fort å glemme hvor viktig det er med plass og sikt når man ferdes på vegen. Vennesla kommune er begynt arbeidet med å trimme hekker som stikker ut på fortau og i vegbaner.

Den enkleste huskeregelen er at hekken ikke skal inn på kommunal veg. Klipp den rett opp fra der din grunn slutter og der vegen begynner.
Så er det egne regler for siktlinjer ved avkjørsler. De kan du lese mer om nederst i denne saken

Kommunen i gang

I disse dager begynner kommunen med å trimme hekker i øvre del av Vennesla. I praksis betyr det fra Skolevegen og nordover til Storevoll, inkludert Livegen, Rundåslia og Heptekjerr. Alle husstander i disse delene av kommunen har fått eget varsel på sms.

Senere i sommer begynner arbeidet i andre deler av kommunen.

Hekken blir finest hvis du klipper den selv. Det er når du ikke har gjort det, kommunen kommer med sine maskiner. De er grove og hekken kan bli håndtert ganske hardt.

Gjøres av en grunn

Husk da hvorfor kommunen ordner opp med hekkene. Det er ikke for å være vanskelig, men for å øke sikkerheten i lokalsamfunnet. Vi har eksempler på alvorlige ulykker fordi siktlinjer ikke var i orden og fordi hekkene har strukket seg altfor langt ut i vegbanen.

Til slutt to bilder som illustrerer hvordan hekken skal se ut hvis du har avkjørsel til sykkel- og gangveg eller offentlig veg. Der det skal være fri sikt, må den ikke være over en halv meter høy opp fra fortau. Uansett skal den ikke stikke inn over veg eller fortau.

Mot gang- og sykkeveg:

Mot offentlig veg: