Godt samarbeidsmøte med fylkeskommunen

Torsdag kom ledelsen i Agder fylkeskommune til Vennesla for å drøfte viktige saker med vår kommuneledelse. Det ble et særdeles trivelig og godt møte.

_ Jeg vil spesielt takke og skryte og framheve det svært gode samarbeidet mellom Vennesla videregående skole og dere i kommunen. Dere er virkelig med på å gjøre skolen god – og det tjener alle på, sa fylkesordfører Arne Thomassen.

Representantene fra Vennesla repliserte at skolen som kom i 1980 kanskje er den viktigste etablering i bygda siden de store industrietableringene, og at Vennesla-ungdom i stadig større grad kobler seg på utdanningssamfunnet.

Thomassen hadde med seg varaordfører Ingunn Jorunn Elisabet Gleditsch Lossius, opposisjonsleder Gro Bråthen og rådgiver Stine Norrøne Ask på møtet.

Fra Vennesla møtte ordfører Nils Olav Larsen, varaordfører Odd Grønberg, kommunalsjef Alexander Etsy Jensen og kommunalsjef Marianne Wegge.

Delegasjonen fra fylket trakk også fram arbeidet med «Den kortreiste bygda» og alt som gjøres for å redusere utslipp, naturavtrykk og å skape kommunale planer som er bærekraftige med hensyn til framtidas store utfordringer.

_ Vi har de samme utfordringene, og dere leverer bra. Vi må stå sammen i regionen og landsdelen, sa Thomassen, som også ba om økt fokus på mangfold og at fylket og kommunen må stå sammen i kampen mot fordommer.

Vennesla orienterte om forholdene i kommunen og pekte på de tre hovedutfordringene det jobbes målrettet mot: Klima, utenforskap og demografi.

Wegge orienterte spesielt om oppvekst og inkludering og det mangfoldige arbeidet på dette området.

Venneslas representanter løftet også viktige saker som fylket må hjelpe til med. Det være seg økte midler til Tømmerenna, bedre veg mellom Skarpengland og Vennesla, flere lokalbusser, fortgang med gang- og sykkelvegutbygging, videre satsing på Setesdalsbanen og Venneslabrua (prosjektet for å hjelpe utsatt ungdom til å komme i gang med skole eller arbeid).

Framfor alt ble det det på samferdsel og viktigheten av å komme i gang med «Den kortreiste bygda».

Samtalene mellom fylket og kommunen leder fram til en fornyet samarbeidsavtale mellom Vennesla kommune og Agder fylkeskommune, der man forplikter seg på en del ting som skal skje kommende fireårsperiode. Denne avtalen vedtas så i fylkestinget og kommunestyret.