Gjør som Norunn - prøv sykkel!

Norunn Dale Inzunza velger sykkel framfor bil.  Verdens sykkeldag er i dag, 3. juni.

_ Jeg bodde ett år i Vennesla igjen for noen år siden. Jeg trengte ikke bil. Sykkel holdt lenge. Sykkel er fantastisk, sier Norunn når vi treffer henne i Vennesla sentrum.

Norunn bor til vanlig i Culiacan i Mexico. Der driver hun en menighet sammen med sin mann. I den store byen nordvest i Mexivo er det lite sykling.
_ Vennesla er jo et eldorado for sykkel. Du kan sykle overalt, sammenlignet med Mexico. Der er det ikke tilrettelagt i det hele tatt. I Vennesla er det lett å sykle, sier Norunn.

Hun har nettopp syklet strandstien og vegen ned til  Kvarstein, før hun tok over elva til Heisel og andre sida opp igjen. Hun syklet sammen med sin mor Astri Marie Dale. Nå er hun i gågata for å handle litt.

_ Mamma er 86 og bruker sykkel mye.  Det er jo bare fordeler med sykkel. Man treffer folk, det er bra for helsa både psykisk og fysisk og det er bra for miljøet, både det lokale og globale, sier Norunn.

Visste du at halvparten av alle som kjører bil til jobb, sier de kunne valgt sykkel i stedet?

Norunn anbefaler flere å prøve sykkel som transportmiddel. Og det gjør vi jo i Vennesla kommune også.

Nå kommer el-syklene for fullt. Da går det an å bruke sykkel som alternativ til bil nummer to. Vennesla kommune jobber aktivt med «Den kortreiste bygda» der det skal være mulig for de fleste i Venneslabygda å nå hverandre via gåing og sykling.

Vi kjører mest av alle!

Visste du at Vennesla er på topp i bilbruk i regionen. 67 prosent av alle reisene våre er med bil. Til sammenlikning er tallet 60 prosent i Lillesand, 50 prosent i Kristiansand og 41 prosent i Stavanger.

Vi ønsker å stimulere til sykling der sykkel burde være et naturlig alternativ.

Feire sykkeldagen

Verdens sykkeldag 3. juni står FN bak. FN oppfordrer gjennom dagen alle FNs medlemsland å tilrettelegge for en sykkelkultur i samfunnet for å styrke fysisk og mental helse og velvære. FN-sambandet skriver:

• Sykkelen er et enkelt, rimelig, pålitelig og miljøvennlig transportmiddel
  • Samspillet mellom sykkel og syklist lar det sosiale og kreative blomstre og lar syklisten være oppmerksom på miljøet rundt seg
  • Sykkelen er et symbol på miljøvennlig transport og sender et positivt budskap for å fremme bærekraftig forbruk og produksjon.