For en fantastisk videregående skole vi har!

Vennesla videregående skole. For en skole!. Den har de mest fornøyde elevene i hele fylket og svært gode resultater. 1. mars er fristen for å søke skoleplass. Ikke nøl, velg den gode nærskolen!

Torsdag var rektor Gyrid Nedberg Grønlid i kommunestyret for å orientere om skolen. Hun hadde med dette gla-bildet av elever. Det har vi lånt, siden hun hadde en rekke gla-nyheter å fortelle.

Mens mange skoler og kommuner strever med gjennomføring nede på 70-tallet, er det over 89 prosent som gjennomfører Vennesla videregående skole. Og som rektor sier:

_ Alle skal gjennomføre, må være målet, for ingen skal ut. Vi må bare finne gode løsninger. Noen trenger lengre tid, noen trenger andre løp. Men vi må få alle til å gjennomføre.

Her kan du se kommunestyremøtet og foredraget hennes

Fylkets mest fornøyde elever

Den nye elevundersøkelsen viser at Vennesla videregående skole har hele det store agderfylkets aller mest fornøyde elever.

I år viser undersøkelsen at skolen gjør det ekstra godt på spørsmål i kategorien "Støtte fra lærerne", som handler om at lærerne bryr seg og gir god faglig hjelp når det er behov for det.

Elevene opplever også at det er arbeidsro i klassene, og lærernes vurderingsarbeid er også noe som trekkes fram som spesielt positivt. Gode relasjoner til elevene, og faglig dyktige lærere som er opptatt av elevens læring har vært viktige satsingsområder for skolen over flere år, og da er det spesielt hyggelig å se at dette gir resultater. Resultatene er et snitt av både yrkesfag og studieforberedende utdanningsprogram.

Venneslabrua - formidable resultater

Venneslabrua er prosjektet der Vennesla kommune, NAV, Vennesla vidregående og andre samarbeider om å bygge ei bro for ungdom som vi ellers er bekymret for. Resultatet etter fire år er formidabelt:

Av 147 ungdommer i programmet, har 91 fortsatt i skole eller arbeid, 20 trenger ikke hjelp lenger, 8 har flytta, 8 er uavklart, tre har slutta grunnet alder og bare 17 er tilknyttet NAV på noe vis.

_ Faktisk er vi så vellykkede at andelen unge på sosialhjelp i Vennesla går ned, så langt ned at NAV har lagt ned akkurat den avdelingen som jobbet med dette, fortalte rektor Gyrid i kommunestyret.

Ikke hinder, men veg

Rektoren fortalte om en skole som er opptatt av å gjøre det lettere for ungdommen.

_ Vegen til det gode liv er ulik. Noen kan gå rett på, andre opplever store og større ryggsekker og noen til og med hindringer. Vår skole skal ikke være en et hinder eller en stein i sekken, men en løsning, sa rektor.

Hun fikk applaus av et samlet kommunestyre, før hun takket for et unikt godt samarbeid mellom skole, kommune og bygdas næringsliv.

Og som ikke det er nok. Akkurat nå reiser nybygget til byggfag seg på skolen. Det bygges i tre.

Det satses ved Vennesla videregående skole.