Et usedvanlig positivt ja-menneske

Hege Therese Lochner er ikke av den typen som stort sett svarer ja til å bidra. Hun er typen som alltid svarer ja. 35-åringen er på mange vis hele Herredshusets «reservedelsekspeditør».

_ Jeg har faktisk fagbrev som akkurat det. Jeg tok fagbrev i «reservedelsekspeditør for lette kjøretøy» i 2009, ler hun.

Når dataen ikke virker, skal vi i kommunen egentlig ringe IKT Agder. Men ofte spør vi bare Hege Therese. Hun kan som regel ordne. Eller når det er noe galt med en tv-skjerm, eller noe annet ikke virker, fisker Hege Therese det. Er hun i nærheten, har hun en tendens til å ordne opp i det meste.

Forleden var det for eksempel en kollega som frøys på kontoret fordi varmeovnen ikke virka. Det er jo ikke vits i å bry vaktmesteren, tenkte Hege Therese. Hun hadde en ovn på veggen på sitt kontor som ikke var i bruk. En liten time senere var ovnen flytta inn på kollegaens kontor – til stor glede for han som satt der.

-Jeg liker å være på tilbudssiden – i alle fall når jeg har tid og anledning. Jeg er visst blitt et lite servicetorg, i alle fall er mange innom. Men så er det jo meg som styrer alle nøkkelkortene au, sier hun.

Hege Therese Lochner - Klikk for stort bildeHege Therese Lochner

Ser alltid løsninger

Hege Therese Lochner er ansatte i Enhet for administrative fellestjenester og sier at hun elsker å jobbe i Vennesla kommune.

_ En fantastisk fin arbeidsplass hvor jeg stadig får spennende oppgaver. Jeg har fått lov å utvikle meg på stadig nye områder. Akkurat nå tar jeg tilleggsutdanning innen regnskap- og lønn sammen med en flott kollega, forteller hun.

Kollegaen heter Kristin Myhren Kartevoll og omtaler Hege Therese slik:

_ Hege er en fantastisk kollega. Alltid blid, alltid klar til å svare ja, ser alltid løsninger og ser aldri problemer. Hun betyr enormt mye bra for arbeidsmiljøet vårt.

Til jul rigga Hege Therese en skikkelig kalender med masse gaver, og da kontorer ble flytta, lå hun under pulter og skrudde og hjalp mange. Det var da en stor og tung pult havna på stortåa.

_ «Mammaene» på avdelingen viste stor omsorg og fikk meg til legevakt. Legen ba meg ta det med ro, men kjære tid, jeg jobber på kontor. Jeg trenger ikke å være vekke fra jobb fordi tåa ikke virker.

Jobba mye frivillig

Siden hun kom til Vennesla i 2008 har Hege Therese levert to egenmeldinger. Den ene ganga var hun så dårlig at hun kasta opp i maskinrommet på kinoen. Det var på kinoen karrieren starta.

_ Pappa var kinomaskinist i Kristiansand og Aslak Wegge trengte hjelp til kinoen i Vennesla. Da ble jeg ansatt i 20 prosent jobb. Jeg arbeidet hver søndag, i tillegg til jobb i byen. Sånn begynte det. Da Aslak slutta med kino i 2020 ble jeg kinosjef – og fra januar 2022 ble jeg fulltidsansatt som sekretær og konsulent i Kulturenheten, før jeg søkte meg over til Enhet for adm. Fellestjenester i desember 2022, forteller Hege Therese.

Nå jobber hun med alt fra å registrere nyansatte til økonomiske forhold og masse annet administrativt arbeid.

Ingen tror henne helt når hun sier hun ikke hadde full jobb i Vennesla før i 2020. Hun var alltid i Kulturhuset. Få har jobba så mye gratis for Vennesla kommune som henne. Det gikk i arrangementer,  Julegada, konserter og alt mulig praktisk og merkantilt i Kulturhuset.

_ Ja, men jeg liker jobben og kollegene, sier Hege Therese, som likevel ikke har jobben som eneste hobby på fritida.

Restaurerer biler

_ Jeg driver med gamle biler og har to nesten ferdig restaurert og to i deler.

Hun eier tre gode, gamle Mini,er fra 1976, 1977 og 1978, i tillegg til en Austin Maxi fra 1970. Engelske klenodier er alle fire. Til hverdags kjører hun en litt kjedeligere Mazda mellom jobben og Grim.

_ Ikke buss?

_ Jeg bør begynne med buss, jeg ser den, men jeg leter samtidig etter leilighet i Vennesla. Da blir jeg mer kortreist, sier Hege Therese Lochner.

Hun bidrar enormt til fellesskapet via den gode jobben hun gjør, men det hadde jo vært flott  hvis vi fikk overskuddsmennesket Hege Therese Lochner som skatteyter også. . .