Christian Helledal Nilsen_ Jeg er motivert og gleder meg til å være med på å jobbe fram nye løsninger og å skape trygghet rundt dem. Vi kan jobbe med alt fra innføring av dataprogrammer til større omstillinger. Min jobb blir å heie fram nye løsninger og forbedringer, sier Christian Helledal Nilsen.
Han har bachelor i arbeid- og velferdsforvaltning og jobber til daglig som miljøterapeut i psykisk helse. Innføring av dataverktøyet teams er et konkret eksempel der endringsagenter kan bety mye positivt. Innføring av helt nye tverrfaglige samarbeid, som Venneslahjelpa, er et større eksempel.
I skolene har digitale hjelpemidler blitt innført med stor styrke de siste årene. Der har ordningen med såkalte Digil-pedagoger virket godt. Nå overfører Vennesla kommune disse erfaringene til helse- og omsorg.
Under oppbygging
Denne uka var de 19 endringsagentene samlet til sin tredje halvdagssamling. Prosjektet er under oppbygging og er et samarbeid mellom seksjon for helse og oppvekst, organisasjonsseksjonen og avdeling for innovasjon og tjenesteutvikling
Jarle HusefestJarle Husefest er prosjektleder for sastinga og han tror endringsagentene kan bety mye positivt ute i avdelingene:
_ Vi har mange avdelinger i helse- og omsorg og det kan være lang veg ut til den enkelte ansatte. Det er enklere å få til endring hvis vi kan ha tettere kontakt og kortere avstand. Ikke minst kan de skape økt trygghet i organisasjonen. Endring skaper fort utrygghet, sier Husefest.
_ Endringsagentene skal både være ambassadører for nytenkning, men også kunne si i fra når noe ikke fungerer. Endringsagentene er viktige for å få omstillingene til å skje i praksis og på en god måte. Ikke minst vil de være med på å bedre informasjonsflyten ut til den enkelte ansatte, sier Husefest.
Ildsjeler for ei ny tid
Den teknologiske revolusjonen er bare i startfasen, og i dag vet vi ikke i hvor stor grad vi vil endre oss. Vi vet bare at mye vil forandre seg. Da gjelder det å møte endringene med positiv vilje og trygghet.
_ Endringsagenter kan bli engasjert i flere sektorer. Nå skal vi høste erfaringer med ordningen i helse- og omsorg, sier Husefest.
Christian Helledal Nilsen oppsummerer slik:
_ Vi skal være ildsjeler i organisasjonen, på en måte. Framoverlente. Vi må følge godt med å ha svarene når ansatte spør – og vi må kunne formidle hvorfor vi endrer oss i møte med ei ny tid.