Den nye heimesida

Mandag 27. november lanserer Vennesla kommune ny hjemmeside. Målet er at det skal bli mye lettere for deg som innbygger å finne fram, samt at du kan utføre mer selvbetjening.

Når eksakt overgangen skjer, er litt uvisst. Leverandøren leverer nye sider til flere kommuner samtidig. Men i løpet av mandagen vil den gamle heimesida bli erstattet av den nye.

– Vi har skrevet om flere hundre sider og lagt vekt på å gjøre språket så enkelt og lettfattelig som mulig. Vi har også fornyet flere av de digitale skjemaene og det er også lagt ut mange nye. Det betyr at innbyggerne enklere kan gjøre mer selv, forteller digital rådgiver i Vennesla kommune, Lovise Kjøstvedt.

Sammen med Hanna Sofie Venemyr fra Innbyggertorget og kommunikasjonsrådgiver Odd-Inge Uleberg utgjør hun prosjektgruppa som noen måneder har jobbet med ny hjemmeside.

– Denne nye heimesida er et godt skritt i retning mer moderne tilgang til våre tjenester og et viktig ledd i satsningen på digitalisering. Dagens innbyggere forventer at de kan sitte på kveldstid og sende søknader når det passer dem. Vi er i hvert fall på god vei mot et døgnåpent digitalt innbyggertorg, sier Uleberg.

Oppbygging

• Den nye heimesida er oppbygd rundt tjenestemenyen med ni ulike tema – tema vi har valgt ut etter ganske nøye brukeranalyse. Tjenestene er hovedfokus i selve design-oppbyggingen. Den nye designen fokuserer på at kommunen først og fremst er alle tjenestene vi utfører.
  • Øverst til venstre over tjenestemenyen finner du søkefelt og de mest aktuelle sidene i øyeblikket. Det er en betydelig bedre søkefunksjon på den nye hjemmesiden.
  • Øverst til høyre er menyen hvor du finner litt om turisme, hvordan vi er organisert med enheter og seksjoner og hvem som er politikere og ledere.
  • Under tjenestemenyen er tre «snarveier» plassert. Der kan du finne skjemaoversikt, ledige stillinger og frivillighet/samskaping.
  • Fokusfelt følger nedover siden. Det grønne som heter «Vil du være med å påvirke», inneholder postjournal, høringer, politiske møter, og så videre. Mange kommuner har god erfaring med å samle politikk og medvirkning slik. Ved å samle dette ett sted, håper vi på større medvirkning og involvering fra innbyggerne. Mer demokrati, rett og slett.

Selvbetjening

Vi legger opp til så stor grad av selvbetjening som vi kan. De aller fleste kommunale søknadsskjemaene er nå digitalisert og kan sendes automatisk direkte fra bruker til riktig sted i Vennesla kommune. Dessverre gjenstår noen, deriblant “søknad om helse- og omsorgstjenester”. Disse blir digitalisert så fort vi i samarbeid med IKT Agder får klart sikker avlevering til våre interne dataprogrammer, trolig før nyttår.

Selvbetjeningsløsninger vil det komme flere av. Neste år kommer vi til å prøve ut booking-løsning, altså at innbyggere via heimesida kan booke avtaler med ansatte. Dette vil minne om hvordan det allerede er på tannlegekontorer og legekontorer.

Brukeropplevelse

Som bruker vil du oppleve siden noe ny og fremmed i starten. Leverandøren Acos har hjulpet oss med en god sideplan, og vi har stor tro på at at den fungerer godt når dere blir vandt til den. Den er basert på klikk- og lesestatistikk fra 80 norske kommuner, og skal derfor være spesialtilpasset hvordan brukerne oppfører seg. Hjemmesiden er utviklet i tråd med moderne krav til universell utforming.