Da er kursen satt mot 2040

Vennesla mot 2040. Det er navnet på kommuneplanens samfunnsdel som kommunestyret vedtok 23. mai. Det dreier seg om kommunens aller viktigste plan.

ARBEIDET MED PLANEN: Prosjektleder Marthe Hurvenes Hansen har ledet arbeidet med ny kommuneplan. Her er hun i et arbeidsmøte med rådgiver Eirik Aarrestad, kommunalsjef Alexander Etsy Jensen og kommunedirektør Svein Skisland. - Klikk for stort bildeARBEIDET MED PLANEN: Prosjektleder Marthe Hurvenes Hansen har ledet arbeidet med ny kommuneplan. Her er hun i et arbeidsmøte med rådgiver Eirik Aarrestad, kommunalsjef Alexander Etsy Jensen og kommunedirektør Svein Skisland.

Planen har vært jobbet med i over ett år og mange har vært med på å lage den. Det har vært folkemøter, møter med næringsliv og frivilligheten, flere politiske verksteder i kommunestyret og mye mer.

Sammen har vi kommet fram til en plan som skal være med på å stake ut kursen og finne løsninger på de tre hovedutfordringene våre:

• Klima
  • Utenforskap
  • Demografi (altså flere eldre, færre unge)

Planen har kapitler om mangfold, om god utdanning, god helse, gode lokalsamfunn og om hvordan arealene skal forvaltes.

Hvert kapittel har mange mål og strategier. Det er mange punkter om “dette vil vi” og mange punkter om “derfor skal vi”.¨

HER KAN DU LESE PLANEN (PDF, 2 MB)

Her er fem av de mer sentrale målene:

•  90 prosent av all boligbygging skal skje i tettstedene,  maksimalt ti prosent spredt.
  • Vennesla skal fronte fornybare og alternative former for kraftproduksjon i regionen og være et lavutslippssamfunn i 2050.
  • Vennesla skal inkludere både privat og ideell sektor i å levere gode tjenester til innbyggerne.
  • Utenforskap skal ned under 15 prosent, lavere enn landsgjennomsnittet innen 2040.
  • Vennesla kommune skal være et lokalsamfunn preget av åpenhet, inkludering og mangfold.

Planen tar også for seg hvordan vi kan bygge videre på identiteten vår Grønn Urban Bygd, og hvordan vi kan sikre bærekraftig utvikling basert på FNs bærekraftsmål.

I forordet til planen skriver ordfører Nils Olav Larsen og kommunedirektør Svein Skisland følgende:

“Kommuneplanen handler om å bygge et Venneslasamfunn som er rustet til å møte tiårene som kommer. Bare slik kan vi leve opp til den aller viktigste kommunale oppgaven: Trygghet for deg som innbygger.”