Bra for barnehagene – bra for studentene

De ansatte får ferskt faglig påfyll, studentene får realistisk praksis. Neste uke overtar studenter fra Universitetet i Agder (UiA) store deler av driften i Smååsane og Klokkerstua barnehager. 

Julie Ruud og Ann Helen Solie Olsen er klare til å ta over Klokkerstua barnehage. "Barna" på gulvet er styrer Kristin Vasvik Håland og avdelingsleder Monika Klungland. - Klikk for stort bildeJulie Ruud og Ann Helen Solie Olsen er klare til å ta over Klokkerstua barnehage. "Barna" på gulvet er styrer Kristin Vasvik Håland og avdelingsleder Monika Klungland.

Det begynte forrige uke med ei uke innføring. Denne uka er det overtakelse og planlegging og neste uke skal studentene drifte flere avdelinger selv.

Realistisk trening

_ Vi får en helt annen realisme inn i praksisen. Andre praksisuker er vi mange voksne og vi føler vi har tid til alt. Nå må vi drive selv, og vi ser plutselig all planleggingen, alle listene, alle forberedelsene og alle kabalene som skal gå opp. Vi har plutselig ikke så god tid likevel.

Det sier Anniken Stormark som sammen med Marcus Ulstein har ansvar for å ta over uteavdelingen “Kraftverket”

De har et eget utviklingsprosjekt disse ukene som de har kalt «aktivisering i kulde», spesialisert for uteavdelingen. Forleden laget  de fortelling med alle barnas navn. Da gikk det lett å være ute en time ekstra. 

I Klokkerstua er 15 studenter i gang med overtakelse. Der jobber studentene spesielt med å utvikle leken.  

_ Vi får testa oss skikkelig. Klokkerstua ønsker å satse på lek og kreativitet og da jobber vi spesielt med det. Det er flott å være her, sier studentene Julie Ruud og Ann Helen Solie Olsen.

Tre barnehager i Vennesla

Smååsane og Klokkerstua er de to kommunale barnehagene som samarbeider med UiA om overtakelse i år. Private Snømyra barnehage er også med i programmet. 

Studentene går tredje og siste året på utdanningen og praksisen er tre uker. Den første uka blir de kjent i barnehagen og har ansvar for noen aktiviteter. Den andre uka er det overtakelse og planlegging. Den tredje uka driver de barnehagen. Det er kun storbarn-avdelingene som er med i opplegget. De minste barna kan oppleve det som «litt mye» med plutselig skifte av voksne.

- Vi velger ut barnehager etter kvalitetskriterier, og vi er veldig fornøyde med samarbeidet i Vennesla. Dette er svært viktig og realistisk praksis for våre studenter, sier studieleder ved barnehagelærerutdanningen på UiA, Karin Lilletun. 

Får mye igjen

Barnehagene gar mye igjen for å åpne dørene for studenter fra UiA. Både styrer ved Smååsane, Jens Petter Ruenes og hans kollega Kristin Vasvik Håland i Klokkerstua er storfornøyde.

_ Vi var med i pilotprosjekt i fjor, og er veldig glade for at vi fikk denne praksisen. Vi får oppdatert kunnskap fra studentene og vi får tid til en rekke faglig oppdatering og praksis arbeid for våre ansatte, mens studentene er her. Det er vinn/vinn, sier Ruenes Jensen.

Kristin Vasvik Håland sier hun har drømt om å få Klokkestua med som praksisbarnehage i årevis. 

_ Studentene kommer inn og grunnbemanninga kan dra ut. Vi får nå til å sende ansatte på fagdag på UiA om drama og lek. Vi har også egen fagdag for fagarbeiderne. Student-samarbeidet er et skikkelig løft for oss. De leverer siste oppdaterte kunnskap til oss, mens vi kan levere tilbake erfaring og realistisk praksis, sier hun.

Rekruttering

Rekruttering er en annen viktig side ved praksis-perioden. Studentene skal ha jobb og barnehagene trenger stadig påfyll av barnehagelærere.  Gjennom praksisen knyttes kontakter. Alle studentene vi snakket med hadde bare godt å si om det de opplever i Vennesla.

_ Jeg kan godt søke jobb her. Klokkerstua har gitt mersmak, sier Ann Helen Solie Olsen.