Besøkte bedrifter for å høre nytt

Ordfører, varaordfører, kommunedirektør og næringssjef reiser flere ganger i året på bedriftsbesøk. – Svært viktig å ha god dialog med næringslivet, sier ordfører Nils Olav Larsen.

I fjor var det først et par dager med besøk til bedrifter i Øvrebø. På høstparten sto Venneslas største industribedrift Huntonit for tur.

_ Den gang satte vi i gang en ny runde for å få endret avgiftsregimet for Huntonit, og vi hadde kontakt med både regjering og Stortinget. Det jobber vi fortsatt med. Det er leit at bedriften nå må nedbemanne, sier ordføreren.

Fra VEF til Biffen

Denne uka har kommuneledelsen vært på besøk til Vennesla Entreprenørforretning (VEF), Hunsfos Næringspark, Cardio treningssenter, Hunsfos Bryggeri og en rekke andre bedrifter i næringsparken, samt Norgesplaster og Spar Bruvegen/Biffen Gatekjøkken og Restaurant Løa. På bryggeriet fikk de omvisning av daglig leder Gøran Thomassen (bildet øverst)

Kommuneledelsen besøkte også Cardio. Det ble ikke tid til ei treningsøkt. - Klikk for stort bildeKommuneledelsen besøkte også Cardio. Det ble ikke tid til ei treningsøkt.

_ Vi kan fortelle om virkemidler og vi kan informere om hva kommunen kan bidra med. Samtidig får vi viktig informasjon fra bedriftene om deres situasjon. Bare å få høre historien til en bedrift og hva den driver med, er viktig, sier næringssjef Torgeir Haugaa, som nok er en av de i Vennesla som vet mest om hva de enkelte bedrifter driver med.

Bedriftene setter pris på muligheten til å informere om både muligheter og utfordringer. Ordfører Nils Olav Larsen sier han og kommuneledelsen prioriterer disse rundturene høyt. Nye turer er allerede under planlegging.

Legge til rette

_ Næringslivet er ekstremt viktig for oss alle. Vi må ha tett kontakt med aktørene. Det er vår jobb i kommunen å legge til rette og bistå der vi kan. Av og til har vi kryssende interesser, men stort sett kan vi gjensidig hjelpe hverandre, sier han.