Renate Haukom Jacobsen (Vennesla kommune), Finn Halvorsen (Agder Taxi) og Casper Viktor Ingebretsen (Vennesla barne- og ungdomsråd) gleder seg til Svipp settes i gang mandag 18. november.
Odd-Inge Rønning uleberg
Ordningen heter AKT Svipp og koster ikke mer enn en bussbillett. Full pris er 18 kroner for ungdom. Har du månedskort eller periodebillett fra før – er det gratis! Ungdommen selv har stor tro på Svipp:
_ Dette tror vi unge blir kjempebra. Barn og unge har etterlyst kollektivtilbud på ettermiddag- og kveldstid. Dess lenger ut fra sentrum du bor, dess viktigere blir dette. Ute i boligfeltene og øvrebygdene er dette noe mange har venta på, sier Casper Viktor Ingebretsen, leder av Vennesla barne- og ungdomsråd.
Slik blir tilbudet i nedre Vennesla
I nedre Vennesla gjelder tilbudet hver dag i ukedagene mellom klokka 16.30 og 20.00. I dette tidsrommet kan du ringe og bestille transport. Drosje eller buss vil så komme og hente/bringe til og fra utvalgte hente- og leveringspunkter.
Ordningen vil gjelde i de områdene som ikke har godt busstilbud fra før. Det vil for eksempel ikke gjelde på Kvarstein eller Grovane/Samkom– hvor det går flere andre bussruter til og fra Vennesla på kveldstid. Samtidig blir det en del hente-og leveringspunkter tett ved de stedene mange unge skal på trening og andre aktiviteter.
Dette er i disse områdene det blir hente- og bringepunkter i starten:
Heisel, Lindekleiv, Smååsane, Moseidmoen, Sentrum, Graslia, Lomtjønn, Nordli, Tvidøblane, Vardehei, Brandehei, Ludeflaten, Heptekjerr. Drivenesmoen, Utsikten.
Selve ruten kan variere fra gang til gang. Et datasystem vil vurdere alle bestillingene i sanntid og finne den riktige ruten. Hvis drosja blir full, kan du for eksempel få beskjed om å vente ett kvarter, eller å møte et kvarter tidligere. Den vil kjøre så lenge det er bestillinger. Er det ingen bestillinger, vil den ikke kjøre.
Slik blir tilbudet i Øvrebø og Hægeland
I Øvrebø og Hægeland blir det et fast tilbud tirsdag, onsdag og torsdag langs en fast rute med én avgang pr. dag (ved bestilling). Bussen/drosja vil gå til Vennesla sentrum fra Hægeland kl. 16.00 og fast returtidspunkt (ved bestilling) kl. 20.05 fra Vennesla sentrum til Skarpengland nord, hvor korresponderende linje 170 kan benyttes videre til Hægeland. Ruta er prioritert for barn og unge også her.
Samtidig vil den gamle ordningen med svipp for aldre på dagtid fortsette i Øvrebø og Hægeland. Da er avreisetidspunkt fra Skarpengland er kl. 11.05 og ankomst Vennesla sentrum kl. 11.20. Avgangen fra Skarpengland korresponderer med linje 170.
Hvordan bestiller du?
Alle bestillinger skjer på nettside eller via telefon. Hentested er bussholdeplass. Alle bestillinger kan tidligst skje en uke før. Har de periodekort/ungdomskort er det gratis. Ellers kan de betale på bussen.
- Du kan bestille via AKT Svipp (legg gjerne inn siden som app på mobilen med en gang)
- Du kan også bestille ved å ringe kundesenteret til AKT på eget telefonnummer: 907 16 815
Svipp-ordningen starter mandag. Fra venstre Jarle Johnsen (Agder Taxi), Renate Haukom Jacobsen (Vennesla kommune), Finn Halvorsen (Agder Taxi), Casper Viktor Ingebretsen (Vennesla barne- og ungdomsråd) og Elisabeth H. Mathisen (Agder Kollektivtrafikk)
Odd-Inge Rønning uleberg
Bakgrunnen
Vennesla kommune har jobbet tett sammen med Agder Kollektivtrafikk (AKT) om å utvikle Svipp-ordningen som altså starter mandag. Kommunen dekker 40 prosent av kostnadene, fylkeskommunen 60 prosent. Billettinntektene vil utgjøre en svært liten del av inntektene.
Agder fylkeskommune har vedtatt at alle kommuner som vil, skal få Svipp-tilbud. Noen kommuner satser på tilbud til eldre på dagtid. I Vennesla ønsket politikerne forsøk med en transportordning for barn og unge.
_ Vi har jobbet med å sy sammen den best mulige løsningen og vi har hatt bred medvirkning, fra frivilligheten, lag, foreninger og ikke minst Vennesla barne- og ungdomsråd, sier priosjektleder Renate Haukom Jacobsen.
_Vi skal evaluere etter hvert. Vi begynner her – og så må vi se om ordningen kan bygges ut etter hvert, eller om vi må justere ned, sier hun.
Elisabeth H. Mathisen er prosjektleder for Svipp-satsingen i hele Agder. Hun er glad Vennesla satser på barn og unge. I Kristiansand har man prioritert voksne på dagtid i noen bydeler. Det er viktig å høste erfaringer.
Målet er at Agder Kollektivtrafikk på sikt greier å tilby mer tilpasset kollektivtrafikk ute i boligområdene. Svipp-satsingen er viktig både for inkludering, for å få ned biltrafikk og for å få redusert utslipp.
Finn Halvorsen skal kjøre Svipp-bussen.Lokale og kjente sjåfører
På pressekonferansen på Idrettsplassen var også Jarle johnsen og Finn Halvorsen fra Agder Taxi på plass for å vise bussen som stort sett skal kjøre. Finn er en kjent sjåfør for mange skoleungdommer fra før.
-Jeg synes det er topp at denne ordningen satser på lokale drosjer. Vi er allerede på vakt, sier Finn, som gleder seg til å frakte barn og ungdom til og fra aktiviteter.
_ Nå skal vi praktisere litt, og finjustere. Dette skal vi få bra til. Det er bare å begynne å bestille, ler Finn Halvorsen.