Programmene for 17. mai

Hipp, hipp hurra! Snart er dagen her. Grunnlovsdagen. Nasjonaldagen. Under finner du program for arrangementene i Øvrebø, Hægeland, Røyknes og Vennesla.

17. mai i Vennesla

Morgenarrangementet

07.50:  Bekransning av bautaen og tale ved Ove Holmquist Arntzen. Sang av Pernille Allegra Elstad fra Vennesla kulturskole. Leder av morgenarrangementet er Eivind Drivenes. Allsang ”Fedrelandssalmen” og ”Ja, vi elsker dette landet”.  Slutt kl. 08.10.

Kl 08.15: Frokost for musikkorpsene i kantina i Venneslahallen.

Skoletoget

09.00 Oppstilling i Skolevegen

09.30 Toget går. Rute: Skolevegen - Venneslaheimen Omsorgssenter – Sentrumsvegen – Herredshuset – Bruvegen – Drivenesvegen - Idrettsplassen

Rekkefølge i toget:

• Flaggborg ved 1. Vennesla speidergruppe
  • Vennesla skolemusikkorps
  • Oasen skole
  • Vennesla skole
  • Moseidmoen skole
  • Vennesla musikkorps
  • Vennesla ungdomsskole
  • Kvarstein skole
  • Russen

Parkering for funksjonshemmede ved sørsiden av Herredshuset, vis-a-vis Biffen og ved Spar Bruveien. Vi henstiller til alle om ikke å stille seg foran bilene med funksjonshemmede.

Når toget kommet til idrettsplassen, ber vi om at alle skoler stiller opp etter nærmere henvisning. Toget oppløses ikke før etter fellessangen.

Formiddagen på Idrettsplassen

Ca. kl. 11.00  Velkommen ved konferansier Odd Grønberg

•  Vennesla Musikkorps og Vennesla skolemusikkorps spiller «Ja, vi elsker».  Alle skolebarna synger.
  • Utdeling av premier i tegnekonkurransen.
  • Tale ved Vennesla barne- og ungdomsråd v/ Maria Mykjåland
  • Vennesla Musikalkompani – 3 innslag fra «Legally Blonde»
  • Hilsen fra ordfører Nils Olav Larse

Ca. kl. 11.45 Småbarnstoget. Vennesla skolemusikkorps og flaggborgen stiller opp ved

scenen og går en runde rundt banen. Utdeling av gratis is til småbarna.

Etter småbarnstoget: Gudstjeneste ved Vennesla kirke v/ sokneprest Mari Sønnesyn Berg. Sang av gruppe fra prosjektkoret med solister og musikk ved Eirik Hodnemyr.

Barneleker:

Kl. 10.30 - 12.30: Barneleker. Det er gratis for alle barn å være med. Sekkeløp, boksekasting, potetløp og ringspill kan du prøve deg på så mye du vil. Biffen stiller med en liten godtepremie til alle som er med.

Folketoget

Kl 15.30: Oppstilling i Skolevegen 16.00 Toget går. Rute: Skolevegen – Sentrumsvegen – Herredshuset – Bruvegen – Drivenesvegen – Idrettsplassen.

Rekkefølge i toget:

• Vennesla kommunestyre
  • Vennesla musikkorps
  • Vennesla karateklubb
  • Vennesla turnforening
  • 1Vennesla speidergruppe
  • Vennesla Røde Kors
  • Vennesla svømmeklubb
  • Vennesla BK-speidere
  • Vennesla skytterlag
  • Vennesla skolemusikkorps
  • IL Vindbjart
  • Vindbjart håndball
  • Vindbjart friidrett
  • Vindbjart ski
  • Vennesla Veterankorps
  • Vindbjart FK
  • Vennesla Motorsportsklubb
  • Veteranbilene
  • Russen

Andre foreninger enn de som er påmeldt, har ikke anledning til å være med i toget.

Parkering for funksjonshemmede ved den gamle brannstasjonen, ved sydsiden av Herredshuset og ved Spar Bruveien. Vi henstiller til alle om ikke å stille seg foran bilene med funksjonshemmede.

Ettermiddagen på Idrettsplassen

Ca kl. 17.00

Velkommen ved konferansier Line V. Fraser

• Vennesla Musikkorps spiller
  • Tale for dagen ved Ole Harald Mykland
  • Sang ved Iva Ingersol fra Vennesla kulturskole
  • Russetalen v/ russepresident Dennis Ruthol
  • Sang ved Sarah Hammen fra Vennesla kulturskole
  • Hilsen fra våre nye landsmenn v/ Pedram Raoufi fra Iran/Ukraina
  • Gitar ved Dmytro Kyryliuk fra Ukraina
  •  Utdeling av premier til vinnerne av folketoget

Kvelden på Moseidstranda

20.00 - 22.30 Rusfritt arrangement, skumparty og musikk

Moonlight og Vennesla Aktivitetsklubb (VAK) inviterer til gratis skumparty for store og små. Det blir satt opp varmetelt, men oppfordring om å ta med skift/varmt tøy. Mer info. tidl. i avisen. Det blir salgsbod med salg av grillmat, kaker, snacks, sitteputer, drikke, pledd og evt. regnponchoer.

Fyrverkeri klokka 22.50

17. mai på Hægeland

Kl. 10.45: Oppmøte ved herredshuset

Kl. 11.00:  Folketog til Hægeland og Øvrebø Omsorgssenter.

Bilkortesje bakerst i toget (Starter opp ved Esso). Folketoget stopper ved ny parkeringsplass foran Hægelandsheimen.

Velkommen fra 17. mai komiteen og appell ved 7. klasse-elever ved Eikeland oppvekstsenter. Allsang.

Kl. 12.00: Gudstjeneste i Hægeland kirke

Kl. 12.30: Kafeteria i Grendehuset på Eikeland oppvekstsenter.  Salg av komper, pølser, kaffe og kaker. Kiosksalg

Kl. 13.30: Leker og aktiviteter. Bygdemuseet er åpent fra kl. 13:00 til 14:00

Kl. 14.30:  Underholdning ved utendørsscenen. Festtale av Gudbjørg Bratland Løvdal. Danseinnslag.

17. mai i Øvrebø

Kl.10.00: Gudstjeneste i Øvrebø kirke.

Kl.11.00: Kafé og aktiviteter ute (og noen inne). Lykkehjul, fiskedam, Rodeo-okse, kulebane, hoppeslott, boksekast og ertepose-kast.

Kl.11.30: Velkommen inne i hallen med elever fra 7. klasse. Det kommer fine innslag på storskjerm i  løpet av dagen. Få det med deg når du er inne i hallen.

Kl.12.00:  Oppstilling til toget ved Kirkestua, toget går kl.12.15. (Alle med veterankjøretøy (ikke svære lastebiler) oppfordres til å stille i toget).

Kl.13.30: Sang og pianospill ved Anja Valdeland Tørstad og Ruth Amalie Weld. Festtale ved Torbjørn Jacobsen. Allsang: Ja vi elsker dette landet. Forsanger Linda Langemyr Dahl.

Premiering av beste klasse i toget, to premieringer: Beste klassetrinn av 1.-4. og 5.-7.klasse.

Stafettpinnen 2024: Focus (Ungdomsarbeid Øvrebø Frikirke). Stafettpinnen blir så gitt videre.

Allsang: Norge i rødt hvitt og blått. Forsangere er elever fra 7. trinn.

KI.16.00: Vi takker for dagen med allsang “Gud signe vårt dyre fedreland

17.mai på Røyknes

Kl. 14.00: Vi møtes til 17. mai-feiring på grendehuset.

God bevertning, kiosksalg, utlodning, leker og konkurranser. Premie til alle barna.