1.1 Betalingsplikt
Den som får utført tjenester etter dette regulativet skal betale gebyr (tiltakshaver/ forslagstiller/bestiller). Ved flere tiltakshavere/forslagstillere/bestillere regnes disse som solidarisk ansvarlige for gebyret.
Fastsatt gebyr skal betales uavhengig av senere endringer, refusjoner eller eventuell søknad om redusert gebyr/klage på gebyr.
Saker som etter matrikkelloven krever tillatelse/vedtak for å kunne gjennomføres, regnes ikke som fremsatt før slike forutsetninger foreligger.
1.2 Tidspunkt for gebyrfastsettelsen
Gebyr fastsettes etter de satser som gjelder på det tidspunkt fullstendig søknad, endringssøknad, rekvisisjon, eller fullstendig planforslag foreligger. Gebyr for oppstartsmøte for planarbeid faktureres omgående etter avholdt møte. Saker som etter matrikkelloven krever tillatelse/vedtak for å kunne gjennomføres, regnes ikke som fremsatt før slike forutsetninger foreligger.
1.3 Betalingstidspunkt
I saker om eiendomsmåling, regulerings- og eiendomsbekreftelse og seksjonering hvor det ikke fattes vedtak, behandles ikke saken ferdig før gebyret er betalt.
I plansaker faktureres gebyret når det foreligger fullstendig planforslag. Planforslaget legges ikke ut for offentlig ettersyn før gebyret er betalt.
I saker som avsluttes før fullstendig planforslag foreligger, eller før offentlig ettersyn, faktureres gebyret når saken avsluttes og saken avsluttes når det ikke har vært bevegelse i saken på 3 år.
I andre saker kreves gebyret etterskuddsvis. Ved betaling etter forfall påløper purregebyr samt forsinkelsesrente.
1.4 Søknader/rekvisisjoner som eldres, trekkes, avvises eller ikke kan matrikkelføres
Gjør en rekvirent av en oppmålingssak under sakens gang forandringer i grunnlaget for matrikkelføring av saken, opprettholdes likevel gebyret. Ved gebyr for utført arbeid når saken blir trukket før saken er fullført, må saken avvises eller saken ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold, settes til 1/3 av gebyrsatsene.
1.5 Søknader som fører til avslag
Søknader som fører til avslag gebyrlegges fullt ut i forhold til behandlingen som førte til avslag. Er det søkt dispensasjon og rammetillatelse, og det er dispensasjonsforholdet som fører til avslag gebyrlegges kun dispensasjonsbehandlingen.
1.6 Urimelig gebyr
Dersom gebyret åpenbart er urimelig i forhold til de prinsipper som er lagt til grunn, og det arbeidet og de kostnadene kommunen har hatt, kan Kommunedirektøren eller den han/hun har gitt fullmakt, av eget tiltak fastsette et passende gebyr.
1.7 Klageadgang
Gebyrregulativet er en forskrift fastsatt av kommunestyret og kan ikke påklages. Anvendelsen av regulativet kan i henhold til forvaltningsloven påklages til Statsforvalter.
1.8 Tinglysningsgebyr, dokumentavgift mv.
Tinglysingsgebyr, dokumentavgift og gebyr for tillatelse etter andre lover kommer i tillegg.
1.9 Timesatser
1.10 Gyldighet og endring
Regulativet gjelder fra og med 01. januar 2020.
Kommunestyret kan vedta mindre justeringer i satsene som ledd i årlig behandling av budsjett.