Hjelpemidler for syn og hørsel

Det er mange hjelpemidler for deg som har nedsatt syn eller hørsel.   Vennesla kommune har egen syn- og hørselskontakt som kan hjelpe deg. Under finner du informasjon om hvordan du går fram.

Hva gjør syn- og hørselskontakten?

  • Kommunens syn- og hørselskontakt kartlegger behov, foretar hjemmebesøk og bestiller, tilpasser og monterer hjelpemidler. 
  • Syn- og hørselskontakten gir opplæring og oppfølging etter behov.
  • Syn- og hørselskontakten er et bindelegg mellom Hørselssentralen, spesialister og Hjelpemiddelsentralen.

Hvem kan få synshjelpemidler?

For å vite om du har krav på synshjelpemidler fra NAV Hjelpemiddelsentral må du gå til spesialist (øyelege). Der får du svar på hvor dårlig du ser og eventuelle diagnoser. 

Hovedkriteriet for å fylle vilkår til synshjelpemidler er at din synsskarphet er redusert til 0,33 eller dårligere. I tillegg kan alvorlige synsfeltdefekter, nedsatt kontrastsyn eller dårlig mørkesyn gi deg rett til synshjelpemidler. Synsnedsettelsen må være varig (minst to år), og hjelpemidlet må være hensiktsmessig og nødvendig. 

Har du ikke bekreftelse i fra øyelege. kan du fortsatt ta kontakt med oss for å få tips og råd om hva slags endringer du selv kan gjøre i hverdagen, eller tips om hvilke hjelpemidler det kan være lurt at du kjøper. Mange hjelpemidler kan man få kjøpt i vanlig handel.

Hvem kan få hørselshjelpemidler?

For å få hjelpemidler må hørselsnedsettelsen være varig (minst to år), og hjelpemidlet må være hensiktsmessig og nødvendig. Tinnitus-problematikk hører inn under spesialisthelsetjenesten - ikke kommunen.

Hva du bør gjøre før du tar kontakt med synskontakt

Dersom synet  ditt er blitt dårligere, anbefaler vi først et besøk hos optiker. Optiker vil hjelpe deg med riktige briller, kontaktlinser, filterbriller. Optiker vil om nødvendig også henvise videre for faglig oppfølging hos øyelege.

Det er viktig at du har forholdsvis nye og gode briller fra optiker før du kan starte prosessen med utprøving av synshjelpemidler hos oss. Vær forberedt på at vi har venteliste.

Du finner også mye nyttig informasjon på nettsidene til Blindeforbundet. De har mange gode tiltak, kurs og likepersonstjenester. Ta også en titt på nettsidene til Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek .

Hva du bør gjøre før du tar kontakt med hørselskontakt

For å få høreapparat, trenger du en henvisning fra fastlege til audiograf. Har du problemer med dine høreapparater, må du ta kontakt med din audiograf eller hørselskontakten. Du har selv ansvar for å vedlikeholde høreapparatene, som for eksempel jevnlig filterbytte, børste av mikrofonene, bytte av batterier eller annet vedlikehold. Hørselskontakten kan veilede deg i dette.

Du finner også mye nyttig informasjon på nettsidene til Hørselshemmedes landsforbund. De har mange gode tiltak, kurs og likepersonstjenester. Ta også en titt på Kunnskapsbanken og appen SmartHørsel. Appen er laget for tjenesteytere og pårørende til brukere av høreapparat. Appen tar for seg bruk, stell og vedlikehold av høreapparater fra de fleste leverandører.

Nyttige tips

Øyeblikkelig hjelp/service på høreapparat: Hørselssentralen 38 07 32 25 (Kl. 08-15). 

Husk å forsikre høreapparatene (hvis medlem i HLH er forsikring inkludert. Høreapparatene er merket på proppen. Den blå er alltid venstre, mens den rød er alltid høyre. Filterbriller kan søkes på hos lokal optiker (kriterier for synshjelpemidler må fremdeles være oppfylt)

Eksempler på nettbutikker  der du kan kjøpe høreapparatutstyr 

Kontaktinformasjon

Syn- og hørselskontakt

Tirsdager og torsdager
Telefonnummer: 98 29 37 10

Besøksadresse

2. etasje i Helsehuset (Sentrumsvegen 41, 4700 Vennesla).
Kun etter avtale.