Avlastning og tjenester for barn og unge med funksjonsnedsettelser

Du kan søke om avlastning hvis du har et særlig tyngende omsorgsarbeid for familiemedlemmer som har en psykisk eller fysisk funksjonsnedsettelse.

Hva kan vi tilby?

• Døgnopphold i avlastningsenhet for barn og unge med funksjonsnedsettelser
  • Opphold hjemme hos privat avlaster

Det vurderes i hver enkelt sak, i samråd med søker, hva som er mest hensiktsmessig.

Hvem kan søke om avlastning?

• Du som gir omsorg, må ha behov for avlastning for fortsatt å kunne ivareta omsorgsbehovet i hjemmet
  • Omsorgsansvaret må være langvarig og tyngende

Når har du ikke rett på avlastning?

• Når omsorgsgivers har behov for barnevakt
  • Det at omsorgsgiver mangler nettverk, er ikke alene et kriterium
  • En diagnose eller bestemt type funksjonsnedsettelse er ikke alene et kriterium
  • Som erstatning for andre tiltak du har tilbud om, men ikke ønsker å benytte, for eksempel SFO eller hjemmesykepleie

Slik søker du

Du søker ved å fylle ut søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester

Søknad om helse og omsorgstjenester (skjema for utskrift)

Informasjon om våre ordninger og tjenester som kan være aktuelle for deg

Støttekontakt

Støttekontakt er en ordning for deg som har behov for bistand for å sikre en aktiv og meningsfull fritid. Har du en funksjonsnedsettelse eller sykdom som gjør at du trenger hjelp eller følge for å delta i sosiale aktiviteter, kan du søke om å ta med en ledsager på kultur- eller fritidsarrangementer.

Ledsagerbevis

Ledsagerbevis er en ordning der mennesker med funksjonsnedsettelse eller sykdom kan få gratis ledsager med på fritid- og kulturarrangementer.

Brukerstyrt personlig assistent

Brukerstyrt personlig assistent  (BPA) er et tilbud til deg som har et barn med sterkt nedsatt funksjonsevne og som har store hjelpebehov.

Brukerstyrt personlig assistent (BPA) er en måte å assistere personer med funksjonshemning som trenger hjelp i dagliglivet, både i og utenfor hjemmet. Du ansetter selv assistenter som kan hjelpe med gjøremål du ikke klarer selv. Slik får familien mulighet til å ha et aktivt og mest mulig uavhengig liv.

Omsorgsstønad

Omsorgsstønad er en økonomisk kompensasjon til deg som har et særlig tyngende omsorgsarbeid utover det som er vanlig for barnets alder. Omsorgsstønad utbetales månedlig.

Barnekoordinator

Familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og som vil ha behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester, har rett til barnekoordinator.  Du kan lese mer om dette hos Helsedirektoratet:

Barnekoordinator - Helsedirektoratet

Individuell plan

Dersom barnet ditt har behov for sammensatte og langvarige tjenester, kan du som foreldre eller foresatt søke om individuell plan (IP).