Slik tar du kontakt med barnevernet

Du kan drøfte din bekymring med barnevernet. Sammen finner vi ut hvordan vi skal håndtere situasjonen. Ikke nøl med å kontakte oss hvis du er bekymra for et barn

Hvor kan jeg ta kontakt?

Midt-Agder barnevern kontaktes på telefon 38 15 23 23. Kontoret er åpent mandag til fredag fra klokka 08.00 til 15.00.

Her kan du sende sikker post til Midt Agder barnevern

Du kan også sende digital skriftlig melding på nasjonal portal for bekymringsmeldinger:

Skjema for privatpersoner

Skjema for offentlig ansatte

Barnevernsvakta ved akutt situasjon

Barnevernvakta har ansvar når vårt kontor er stengt. Det vil si hver dag etter kl 15.00, samt alle helger og helligdager. Barnevernvakta kan nås på telefon 38 07 54 00 eller 02800.

Alarmtelefonen for barn og unge

Alarmtelefonen med nummer 116 111 er en landsdekkende gratis telefon for barn og unge som er utsatt for vold, overgrep og omsorgssvikt. Alarmtelefonen er døgnåpen hele året og besvarer også henvendelser på chat, e-post og sms. Voksne som er bekymret for barn kan også ringe.

Må jeg alltid oppgi navnet mitt?

Du er ikke nødt til å oppgi navn når du kontakter barneverntjenesten. Du kan drøfte saker anonymt. Barneverntjenesten vil likevel helst at du sier hvem du er, fordi det gir saken troverdighet. Vi ønsker at det skal være lav terskel for å ta kontakt med oss.

Hva skjer når jeg tar kontakt med barneverntjenesten?

Du kan drøfte bekymringen med barneverntjenesten, og sammen kan dere finne ut hvem som best kan hjelpe deg videre i kommunen.

Vi kan bli enige om å opprette bekymringsmelding. Barneverntjenesten har frist på en uke til å avklare meldingen. I løpet av denne uken kan vi kun kontakte deg, barnet og dets foresatte.

Barneverntjenesten må beslutte om saken skal tas inn til undersøkelse eller om meldingen skal henlegges i løpet ei uke. Dersom bekymringsmeldingen tas inn i barneverntjenesten til undersøkelse, skal undersøkelsen vanligvis ikke vare lenger enn tre måneder.

I løpet av undersøkelsen snakker ansatte i barnevernet med både foreldre og barnet. De kommer vanligvis også på hjemmebesøk for å få et nærmere inntrykk av familiesituasjonen.

Når undersøkelsen er ferdig, avgjør barneverntjenesten hva som skal gjøres videre for å hjelpe familien. I noen tilfeller avsluttes saken etter undersøkelsen.

Hvem kan få hjelp

  • foreldre er bekymret for sitt barn, og opplever at de trenger hjelp
  • barn som ikke får dekket sine grunnleggende behov for omsorg, trygghet, mat og stell
  • barn blir utsatt for fysisk/psykisk mishandling eller seksuelle overgrep
  • foreldre har rusproblemer eller psykiske vansker som påvirker omsorgen for barn
  • barn ruser seg eller begår alvorlig kriminalitet

 

Meldeskjema for barnevern (utskriftsvennlig versjon)

Papirmelding sendes i post til:
Midt-Agder barnevern
Postboks 25
4701 Vennesla