Rett til trygt og godt barnehage- og skolemiljø

Alle barn har rett til et godt barnehage- og skolemiljø. Venneslaskolen skal være fri for alle former for krenkende atferd, og skolemiljøet skal virke positivt på elevenes helse, trivsel og læring.

I tillegg skal Venneslaskolen lære barn og unge å mestre sitt eget liv og sin egen psykiske helse, ta sosialt ansvar og vise medborgerskap. Barna skal være trygge på at voksne vil dem vel, ser dem og passer på. Sammen med foreldrene skal vi arbeide for at barna er rause ved å inkludere alle, ta vare på hverandre og bidrar til trygghet,

Hva er mobbing?

Mobbing er handlinger fra voksne eller barn mot deg som krenker din opplevelse av å høre til og være betydningsfull i fellesskapet. Mobbing kan være mange forskjellige ting. Nettsiden Utdanningsdirektoratet nullmobbing gir gode eksempler på hva mobbing kan være.

Blir du mobbet - si ifra!

Hvis du opplever å bli mobbet må du si fra til en voksen du stoler på. Du må fortelle om det!

Alle elever har rett til å ha det bra på skolen. Hvis du blir mobbet eller plaget, er det viktig at du forteller det til en voksen. Hvis du synes det er vanskelig eller flaut å fortelle om det, er du ikke alene. Det er helt normalt. Men det hjelper ikke å holde det inni seg.

Du kan ta kontakt med læreren din, helsesøster, foreldrene dine, venner, treneren din  eller andre du kjenner.

På nettsiden Utdanningsdirektoratet nullmobbing kan du lese mer om hvordan du kan si ifra eller hvem du kan snakke med.

Blir ditt barn mobbet-  meld fra!

Hvis ditt barn eller et annet barn blir mobbet, tar du kontakt med skolen og ber om et møte med kontaktlærer og/eller rektor.

Utdanningsdirektoratet har laget en nettside som heter nullmobbing som gir gode råd til deg som foreldre.

Der finner du også en guide om hvilke rettigheter barnet ditt har og hvordan dere kan gå frem i kontakten med skolen eller barnehagen.

Dette skal skolene gjøre ved mobbing

Det er nulltoleranse for mobbing i Venneslaskolen. Opplæringslovens kap 9 A har regler om skolemiljø og mobbing.  Det er elevenes egen opplevelse av hvordan de har det på skolen, som er avgjørende.

Venneslaskolen har en handlingsplan for et godt og trygt skolemiljø. (PDF, 3 MB)  Alle skolene følger denne planen.

Dette skal skolen gjøre for å sikre at elevene har det trygt og godt

Skolen har en aktivitetsplikt. Det betyr at alle som jobber på skolen skal:

• Følge med på at elevene har det det trygt og godt på skolen.
  • Gripe inn og stoppe det med en gang, hvis det er mulig.
  • Varsle rektor hvis de ser eller mistenker at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø.
  • Undersøke det som har skjedd.
  • Sette inn tiltak. Rektor har ansvar for å lage en skriftlig plan med egnede tiltak og følge disse opp.
  • Dokumentere hva de gjør for å sørge for at elevene har det trygt og godt på skolen.

Når du melder fra om mobbing skal skolen

• ta tak i saken din innen det har gått en uke.
  • ta opplevelsen til barnet ditt på alvor.
  • ta ansvar for kontakt med de andre foreldrene som er involvert.
  • undersøke, sette inn tiltak og følge opp planen og se at tiltakene fungerer.
  • avslutte planen når barn og foreldre opplever skolemiljøet trygt og godt igjen.

Når voksne krenker barn

Hvis en elev opplever å bli mobbet eller krenket av en lærer eller andre som jobber på skolen, har skolen et ekstra ansvar for å følge opp saken. Dette kalles en skjerpet aktivitetsplikt for skolen.

Hvis en ansatt får vite eller får mistanke om at en annen ansatt mobber en elev, har den ansatte plikt til å si ifra til rektor med en gang. Rektor skal varsle skoleeier (kommunalsjef eller kommunedirektør). Rektor og skoleeier har deretter ansvar for å straks undersøke saken, lage en skriftlig aktivitetsplan, sett inn egnede tiltak og skriftlig dokumentere det skolen gjør.

Melde saken til Statsforvalteren

Hvis skolen bruker mer enn en uke på å starte arbeidet med saken, kan du kontakte oss hos statsforvalteren. Det samme gjelder hvis du føler at skolen ikke tar deg på alvor. Vi som jobber hos Statsforvalteren, skal først finne ut om skolen har gjort jobben sin. Etter det skal vi bestemme hva skolen skal gjøre for at du skal få en trygg og god skolehverdag.