Bruk av læringsteknologi

I alle skolene i Vennesla har elever og lærere sin egen digitale enhet som brukes der det er hensiktsmessig i undervisningen.  Nyere forskning og erfaring viser at økt bruk av læringsteknologi blant annet kan gi:

  • Bedre tilpasset opplæring
  • Økt motivasjon for læring
  • Bedrede grunnleggende ferdigheter
  • Progresjon i fag
  • Bidra til at flere elever fullfører og består videregående opplæring

Bruk av læringsteknologi i skolen har også en selvstendig verdi da elevene blir vant til å bruke tilsvarende teknologi som de møter i hjemmet og senere i arbeidslivet.

Bruk av læringsteknologi skal alltid ha elevenes læring som mål. Forskning og erfaring viser at læringsteknologi i seg selv ikke skaper god læring, og at en høy dekning av digitale enheter ikke er ensbetydende med økt læring. Det er i kombinasjon med digitalt kompetente lærere, god tilgang på digitale enheter og godt digitalt innhold at de gode læringsopplevelsene skapes.

Digitale enheter i Venneslaskolen

Alle elever og ansatte har en dekning av digitale enhet som gir mulighet for bruk av læringsteknologi i undervisningen. Samlet i Vennesla er det om lag 2000 elever og 500 ansatte som bruker nettbrett (iPad).

Venneslaskolens digitale løsninger for ansatte og foresatte er samlet i en felles plattform som heter Visma Flyt Skole. Du kan lese mer om Visma flyt skole her.

På barnetrinnet brukes i hovedsak plattformen Showbie til utdeling og innsamling av læringsaktiviteter. Trinnene på barneskolen har også tildelt flere applikasjoner og læringsressurser som brukes til utforskning og innholdsproduksjon.

På ungdomstrinnene brukes i hovedsak plattformen Teams. Løsningen legger til rette for kommunikasjon og samarbeid mellom ansatte, mellom ansatte og elever, og mellom elever. Ungdomstrinnene har også tildelt læringsressurser og applikasjoner tilpasset for utforskning og innholdsproduksjon.      

Under finner du mer informasjon om den digitale hverdagen i Venneslaskolen.

Den digitale skolehverdagen