Venneslaskolen har i samarbeid med Kommunalt foreldreutvalg (KFU) arbeidet med hvordan man kan beskytte barn mot skadelig innhold på nett, i tråd med veilederen fra Utdanningsdirektoratet. Alle digitale enheter som utdeles fra skolen, har derfor tekniske løsninger som skal beskytte elever mot skadelig innhold.
1. Det er installert et innholdsfilter med formål å begrense tilgang til innhold for voksne. Filteret gjelder for elever på 1.-7.trinn
2. All nett-trafikk filtreres gjennom en VPN-tunnel som ivaretar anbefalingene fra Utdanningsdirektoratet og Kripos. Filteret gjelder for elever på 1.-10.trinn
3. Alle skolene har en egen brannmur som beskytter enheten på skolens nett
Innholdsfilteret og VPN-tunnelen følger den digitale enheten, og er derfor gjeldende både på skolen og hjemme. Tekniske tiltak med hensikt å beskytte elevene mot skadelig innhold på nett, vurderes kontinuerlig for å holde løsningene oppdatert med gjeldende regelverk og anbefalinger.
De tekniske løsningene bidrar til økt sikkerhet, men vil aldri kunne fjerne all risiko. En sentral del av skolens arbeid for å beskytte elevene mot skadelig innhold på nett, innebærer å styrke elevenes digitale dømmekraft. Gjennom undervisning i ulike fag lærer elevene om nettvett, kildekritikk og personvern. Målet er at elevene gradvis skal kunne vurdere hva som er trygt innhold på nett, og hvordan de kan beskytte seg selv og andre mot digital mobbing, samt skadelig eller uønsket innhold. Skolen legger derfor vekt på at elevene ikke bare får tekniske barrierer, men gradvis utvikler kompetanse til selv å håndtere utfordringer de kan møte i den digitale verden.
I tillegg til tekniske tiltak og opplæring, er det viktig at skolene samarbeider tett med foreldrene om elevenes digitale hverdag. Dette samarbeidet gjør at både skolen og hjemmet kan støtte elevenes trygge bruk av internett, og legge til rette for at foreldre har innsikt i hvordan skolen forebygger risiko for skadelig innhold. Ved å åpne for dialog med både elever og foreldre kan skolen også raskt iverksette tiltak dersom en elev har opplevd ubehagelige hendelser på nett, og sikre at nødvendig støtte og oppfølging er tilgjengelig.