Økonomisk styring og rapportering

Vennesla kommunes budsjett- og økonomiplan er det sentrale styringsdokumentet. Budsjettet omfatter hele kommunens virksomhet og gir oversikt over forventede inntekter og utgifter i et gitt år.

Økonomiplan

Kommunens økonomiplan strekker seg over en fireårsperiode og er rulleres hvert år.

Økonomiplanen er et retningsgivende dokument for utgifter, inntekter og prioriterte oppgaver i planperioden.

Årsbudsjett

Årsbudsjettet er for ett år av av gangen og forplikter hele kommunens organisasjon.

Budsjettets vei mot vedtak

Kommunedirektøren legger fram forslag til årsbudsjett- og økonomiplan i begynnelsen av november hvert år. Forslaget behandles i bygg- og miljøutvalget, levekårsutvalget og formannskapet. Formannskapet kan endre på budsjettet og legger fram sitt reviderte forslag til kommunestyret.

Kommunestyret behandler budsjett- og økonomiplan i desember hvert år, og vedtar det endelige budsjettet for det påfølgende år.

Betalingssatser for de ulike kommunale tjenester behandles og vedtas samtidig med kommunens styringsdokument.

Årsrapport og regnskap

For at politikere og befolkning skal kunne få innsikt i hvordan året faktisk ble, utarbeides det etter årets slutt en årsrapport. Her går vi gjennom både økonomiske forhold og andre sentrale tiltak og aktiviteter i kommunens drift og forteller om hvordan vi nådde målene og gjennomførte vedtakene i løpet av året.

Tertialrapport

Tertialrapport er også et viktig begrep og dokument. En tertial går over fire måneder, og på våren legger kommunedirektøren fram første tertialrapport. Den andre kommer på høsten. I disse rapportene får politikere og innbyggere informasjon om hvordan driften går og om det må gjøres endringer. Det er i disse tertial-rundene det kan gjøres påplusninger, kutt og endringer i driftsplanene.