Behandling av byggesak over disk
Du kan få behandlet din byggesak digitalt eller over disk hver torsdag i Vennesla kommune. Betingelsen er at det er snakk om enkle saker uten ansvarsrett (søknader etter paragraf 20-4 i plan- og bygningsloven) og at søknaden din er komplett og uten nabomerknader.
- Byggesøknaden må sendes oss senest tirsdager før kl. 12.00, samme uke som saksbehandling finner sted.
- Du må på forhånd har bestilt en timeavtale for behandling av søknaden.
- I søknaden må du tydelig melde fra at du ønsker saken behandlet som “byggesak over disk”. Det kan du gjøre i selve søknaden, eller i følgebrevet/eposten du skriver.
- Du må også melde fra om du ønsker å møte fram personlig når saken skal behandles, eller om saksbehandler kan behandle søknaden og svare digitalt uten oppmøte.
Reserver tid
Saksbehandling over disk vil foregå torsdager mellom klokka 09.00 og klokka 14.00. Det er i dette tidsrommet det er mulig å møte opp personlig.
Er søknaden din komplett, det vil si at all dokumentasjon foreligger, kan byggesaksavdelingen ta søknaden under behandling. Et svar på søknaden kan da sendes ut digitalt til deg som søker/tiltakshaver i løpet av kort tid. (innen 24 timer). Svaret får du i Altinn.
Du bestiller time ved å trykke på RESERVER knappen på denne siden.
Digital søknad
Vi anbefaler deg å søke digitalt, men det er mulig å sende skriftlig også. Når du bruker en digital søknadsløsning, får du veiledning underveis i søknadsprosessen. Dermed blir det enklere å sende en komplett søknad til kommunen.
Digital søknadsløsning
Papirskjemaer om nødvendig
Kriterier og vilkår som du må innfri
Under kan du lese mer om hvilke krav og vilkår som du må ha på plass i søknaden før vi kan behandle den.
- Tiltaket må ikke være avhengig av dispensasjonsbehandling (Dersom dispensasjon er gitt på forhånd og er vedlagt søknaden, kan byggesak over disk likevel benyttes).
- Eiendommen du søker tiltak på, må ikke være i strid med kommuneplanens hensynssoner.
- Dersom tiltaket ligger innenfor områder hvor det er naturforhold som skal tas hensyn til, eksempelvis maringrense (fare for kvikkleire), skred eller flom, må du levere dokumentasjon på sikker byggegrunn sammen med søknaden. (pbl 28-1).
- Søknadskjema (søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett) må være riktig utfylt.
- Du må ha forhåndsvarslet naboer og gjenboere i tråd med plan og bygningslovens regler jf. pbl § 21-3 og SAK10 § 5-2. Dersom tiltaket krever samtykke fra borettslag/sameier må du også innhente dette på forhånd. Hvis naboer har innvendinger og merknader, kan ikke behandling skje over disk. Nabomerknader krever ordinær saksbehandling.
- Du må ha innhenta situasjonskart hvor bygget/tiltaket er tegnet inn og målsatt. (målestokk 1:500/1000). Du finner veiledning og kart på kommunens nettside
- Du må legge ved fagmessig utførte og målsatte tegninger i målestokk (minimum målestokk 1:100).
- Hvis det er snakk om toalett/våtrom i tilbygg, må du legge ved kopi av godkjent VA-melding.
- Eventuell tillatelse eller uttalelse fra andre myndigheter.
Viktige lenker og nettsteder
Hvis du er i tvil om tiltaket ditt kan behandles som en enkel byggesak uten ansvarsrett og trenger mer informasjon, har vi funnet fram en del nyttige lenker som kan gi deg mer kunnskap